MediaWatch

Berlingskes jyske dagblade får design-overhaling

Læserne har været taget med på råd til nyt layout hos bl.a. Aarhus Stiftstidende og Randers Amtsavis, der som del af overhalingen samtidig også lover flere lokalhistorier.

Dorthe Carlsen, chefredaktør Midtjyske Medier.
Fra i dag af skal læserne af Berlingske Medias dagblade i Midtjyske Medier vænne sig til nyt layout og koncept. De har dog selv haft en finger med i arbejdet, skriver Berlingske Media i en pressemeddelse.

Læsernes holdninger har ifølge chefredaktør i Midtjyske Medier, Dorthe Carlsen, været ledestjernen i redesignet. Inputtene er dog ikke kun gået på det visuelle, og det har Midtjyske Medier valgt rette sig efter.

"Deres melding var meget klar: Vi ønsker flere lokale historier. Og vi ønsker, at det bliver tydeligere, hvad historierne handler om. Nogle af billederne er for store. Så vil vi hellere have noget mere tekst,” siger chefredaktøren i meddelelsen.

Ønskerne om mere overskuelighed i det nye layout kommer desuden til udtryk i, at der vil været tydelige emneord i artiklerne, som læserne kan navigere efter. Sidste gang aviserne blev redesignet var for tre år siden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs