Berlingske lægger arm til smartwatch-forsøg

Gennem trykkerivirksomheden Stibos accelerator for innovation i mediebranchen samarbejder to specialestuderende med Berlingske om nyheder til smartwatches.
Smartwatch fra Motorola | Foto: BEBETO MATTHEWS/POLFOTO/AP/ARKIV
Smartwatch fra Motorola | Foto: BEBETO MATTHEWS/POLFOTO/AP/ARKIV

Hvordan kan man levere nyheder på de såkaldte smartwatches? Sådan lyder udgangspunktet i et specialeprojekt fra Aarhus Universitet, som to studerende samarbejder med Berlingske om. Det skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.

Projektet er seneste eksempel på et innovationsprojekt fra trykkerivirksomheden Stibos accelerator, der understøtter innovative medieprojekter med fokus på ny teknologi.

Stor mulighed for personalisering

Gennem et samarbejde med Berlingske har de studerende fået mulighed for at følge, hvordan Business-redaktionen arbejder med breaking news.

“At uret sidder direkte på kroppen og altid er med, tror jeg stiller utroligt store krav til personalisering af nyhederne. (…) Vi vil kunne se, hvornår vi ikke skal forstyrre folk – for eksempelvis hvis pulsen viser, at de dyrker motion eller sover. Og vi kan med GPS se, hvornår de er på arbejde og, hvornår de har fri, så nyhederne kan tilpasses til den situation, de befinder sig i,” siger digital konceptudvikler i Berlingske Media, Anders Kring, om samarbejdet med Stibo og de studerende i en pressemeddelelse.

Skal ende med nyheds-app

Senere skal de to studerende, der går på IT-produktudviklerlinjen på Aarhus Universitet, fremstille en prototype på en nyheds-app til et smartwatch.

Stibo etablerede deres accelerator sidste efterår, og Kim Svendsen, ansvarlig for aceleratoren, fortalte dengang til MediaWatch, at det var en håndsrækning til mediebranchen om at kickstarte innovationen. Blandt de første projekter i folden hos acceleratorens var dengang projekter om nyheder i Google Glass, nyheder på Snapchat og med Apples Ibeacon-teknologi. Foruden at hjælpe de studerende med sparring, lokaler og udstyr, så har Stibo, der også står bag nyhedssoftware-producenten CCI, også hjulpet med samarbejdspartnere i mediebranchen.

”Acceleratoren handler om, at vi tager det store netværk, som Stibo har adgang til, og bruger det til at sætte gang i de projekter, som vi tager ind,” sagde Kim Svendsen, der er ansvarlig for initiativet hos Stibo, dengang til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også