MediaWatch

Dansk Journalistforbund skal have ny formand

Formand for Dansk Journalistforbund Mogens Blicher Bjerregaard genopstiller ikke. "Mit fokus har især de sidste par år flyttet sig ud på den internationale scene," siger han.

Efter 16 år på posten stopper 57-årige Mogens Blicher Bjerregaard som formand for Dansk Journalistforbund.

Det meddeler Dansk Journalistforbund i en pressemeddelelse.

”DJ har været gennem en kolossal forandring, og mit fokus har især de sidste par år flyttet sig ud på den internationale scene. Det er et kæmpe privilegium og et omfattende arbejde at være formand for Dansk Journalistforbund. Jeg er stolt af de mange resultater, vi har opnået gennem de mange år jeg har været her”, udtaler Mogens Blicher Bjerregård i pressemeddelelsen.

Formanden takker af i forbindelse med næste Delegeretmøde i slutningen af april. Dermed skal de delegerede ikke kun vælge ny hovedbestyrelse og lægge kursen for de næste to års politiske arbejde, men også pege på en ny formand.

I 2013 blev Mogens Blicher Bjerregård valgt som præsident for European Federation of Journalists, der tæller over 300.000 mediefolk over hele Europa. Den post vil han beholde, ligesom han også fortsætter på andre internationale tillidsposter såsom posten i Unescos særlige råd for medier, pressefrihed og journalisters sikkerhed.

Mogens Blicher Bjerregård er uddannet journalist for Danmarks Journalisthøjskole i 1984. Han har arbejdet som journalist på TV Svendborg, Dagbladet Bornholmeren og DR Bornholm. Fra 1993 til 1997 var han formand for de journalistiske medarbejdere i DR. Indtil han blev formand for Dansk Journalistforbund i 1999 var han faglig konsulent i forbundet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs