MediaWatch

Altinget allierer sig med norsk analyseinstitut

Norskejede Norstat er nyt analyseinstitut for Altinget. Foruden meningsmålinger vil Norstat også bringe et månedligt politisk indeks på Altinget.

Altinget har indgået et fast samarbejde med det norskejede analyseinstitut Norstat om fremover at levere meningsmålinger og politiske indeks, skriver Altinget på deres hjemmeside.

"Vi har i flere år kendt og fulgt Norstat og bliver ved med at støde på uvildige fagfolks udsagn om, at med Norstat får man tal af bedste kvalitet. I takt med, at vores egne ambitioner øges - ligesom læserne forventer mere og mere af os - er det naturligt at træde at skridt op sammen med Norstat. At dette selskab, ligesom vi selv, er skandinavisk og familieejet, gør kun ægtepagten endnu mere rigtig," udtaler Altingets chefredaktør, Rasmus Nielsen.

Parterne har bla. aftalt et månedligt politisk indeks, der vil blive publiceret på Altinget sammen med det faste, månedlige, kvalitetsvejede snit af alle meningsmålinger, det såkaldte Risbjerg-snit.

I 2012 havde Norstat-koncernen en omsætning på over 250 mio. norske kr. og ejer et af de største internetpaneler i Nordeuropa med mere end 400.000 pre-rekrutterede respondenter.

Norstats målinger vil første gang kunne ses i Altinget 20. januar.

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs