MediaWatch

MTG skærer 32 stillinger i Sverige

32 stillinger skal nedlægges på MTG TV i Sverige. Nedskæringerne rammer især salgs- og marketingsafdelingen og kommer som en konsekvens af tilbagegangen på traditionelt flow-tv.

MTG TV i Sverige har sat tal på det antal stillinger, som skal skæres væk, for at tv-stationen kan opretholde sin position i markedet. I alt går det udover 32 stillinger i en organisation på 140 medarbejdere, skriver Dagens Media.

"Nu tager vi individuelle forhandlingsprocesser med medarbejdere, der er medlemmer af en fagforening eller ej, så kan komme fremt til en endelig konklusion," siger Anders Jensen, MTGs chef for tv og radio i Skandinavien, til Dagens Media.

Han bekræfter Dagens Medias oplysninger om, at nedskæringerne især rammer salgs- og marketingafdelingen. Særligt marketingsadelingen bliver berørt, fordi den bliver slået sammen med presseafdelingen.

"Vi sætter i den nye struktur en større vægt på pressen og PR, end vi har gjort tidligere. Marketingsafdelingen bliver ganske meget mindre," siger Anders Jensen, der bekræfter, at tanken bla. er at kasserere MTG TV's in-house bureau, som hidtil har stået for MTG TV's trailere.

MTG TV har i de senere år haft store problemer med at tiltrække seere til deres kanaler, og deres markedsandel er faldet betydeligt de seneste fem år. Bla. er man i de yngre målgruppers tv-sening gået 10 pct. tilbage. På MTG’s hovedkanal i Sverige, TV3, blev tv-seningen dog generelt sidste år holdt oppe takket være visning af Vinter-OL.

Tilbagegangen fik derfor Anders Jensen til at varsle omstillinger, da han tiltrådte sidste efterår. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs