En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.12.2014kl. 15.00

Danske Medier ønsker krav om cookies-advarsler slettet

Kravet om at brugerne skal sige 'OK' til, at en hjemmeside bruger cookies, bør skrottes, mener Danske Medier, der glæder sig over regeringens ønske om at rydde op i reglerne.
af CHRISTIAN CARLSEN

Regeringens planer om at rydde op i reglerne for cookies, vækker glæde hos de private mediers brancheorganisation, Danske Meider. Her håber man, at regeringen vil bruge lejligheden til at afskaffe kravet om, at brugerne skal sige "OK" til, at de forstår og giver samtykke til, at der bruges cookies, hver gang de surfer ind på en hjemmeside.

Det skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.

"Det er en glædelig nyhed, at regeringen vil tage initiativ til at forbedre de danske regler for brug af cookies. Alle parter er enige om, at de nuværende regler fejler deres formål og blot irriterer brugerne uden at beskytte nogens privatliv," udtaler Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier, i pressemeddelelsen.

Brancheorganisationen mener, at cookie-direktivet grundlæggende er grebet forkert an. I stedet for at sikre at teknologien ikke bliver misbrugt, reglurer direktivet teknologien, mener Danske Medier.

"Det er helt absurd, at alle websites skal indhente samtykke til at placere en cookies, der udelukkende bruges til at føre statistik over brug og sikrer en effektiv afvikling af annoncering," lyder det.

Danske Medier mener i stedet, at begrænsningerne skal fokusere på beskyttelse af personfølsomme oplysninger såsom navn, adresse og e-mail. Derfor bør de nye regler tillade generel brug af cookies, sålænge det fremgår tydeligt af hjemmesidernes privatlivspolitik og tillade, at firmaer kan arbejde kommercielt med pseudonymiserede data, der ikke kan henføres til en enkeltperson i tråd med de linjer, mener Danske Medier.

Som reglerne er i dag, skal internetbrugerne gøres opmærksom på cookies, der registrerer brugernes adfærd på hjemmesiderne. Det glæder også, selvom de kun bruges til at lave statistik over brugeradfærd på siderne.

Relaterede artikler:

  • Gemius: Læser-snyd bluffer ikke trafiktal

    For abonnenter

  • Danske Medier: Facebook-debat skal sendes til EU

  • JP/Pol vil løfte bannerbørs med læserdata

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering
  • Aller Media hyrer ny direktør

For abonnenter

Foto: Jacob Ehrbahn
Kommunikation

Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab

For abonnenter

Foto: PR/Amedia
Aviser

Amedia indfører ansættelsesstop

For abonnenter

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Medienyt

Maren Uthaug vinder bogprisen De Gyldne Laurbær

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

Afskedigelserne i DR-afdelingen sker som følge af et fald på et tocifret millionbeløb i budgettet til intern produktion i public service-stationen.

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Navne

Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre

Venstres nye mediechef kommer fra en stilling som politisk journalist på Berlingske, og han har tidligere bl.a. været rådgiver for Ulveman & Børsting. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab – 16.31
  • Facebook-ejer stiger 20 pct. ved åbningen i USA – 16.15
  • Amedia indfører ansættelsesstop – 15.59
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media – 14.54
  • Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform – 14.25
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering – 12.37
  • Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion – 12.32
  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 11.55
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge