MediaWatch

Danske Medier ønsker krav om cookies-advarsler slettet

Kravet om at brugerne skal sige 'OK' til, at en hjemmeside bruger cookies, bør skrottes, mener Danske Medier, der glæder sig over regeringens ønske om at rydde op i reglerne.

Regeringens planer om at rydde op i reglerne for cookies, vækker glæde hos de private mediers brancheorganisation, Danske Meider. Her håber man, at regeringen vil bruge lejligheden til at afskaffe kravet om, at brugerne skal sige "OK" til, at de forstår og giver samtykke til, at der bruges cookies, hver gang de surfer ind på en hjemmeside.

Det skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.

"Det er en glædelig nyhed, at regeringen vil tage initiativ til at forbedre de danske regler for brug af cookies. Alle parter er enige om, at de nuværende regler fejler deres formål og blot irriterer brugerne uden at beskytte nogens privatliv," udtaler Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier, i pressemeddelelsen.

Brancheorganisationen mener, at cookie-direktivet grundlæggende er grebet forkert an. I stedet for at sikre at teknologien ikke bliver misbrugt, reglurer direktivet teknologien, mener Danske Medier.

"Det er helt absurd, at alle websites skal indhente samtykke til at placere en cookies, der udelukkende bruges til at føre statistik over brug og sikrer en effektiv afvikling af annoncering," lyder det.

Danske Medier mener i stedet, at begrænsningerne skal fokusere på beskyttelse af personfølsomme oplysninger såsom navn, adresse og e-mail. Derfor bør de nye regler tillade generel brug af cookies, sålænge det fremgår tydeligt af hjemmesidernes privatlivspolitik og tillade, at firmaer kan arbejde kommercielt med pseudonymiserede data, der ikke kan henføres til en enkeltperson i tråd med de linjer, mener Danske Medier.

Som reglerne er i dag, skal internetbrugerne gøres opmærksom på cookies, der registrerer brugernes adfærd på hjemmesiderne. Det glæder også, selvom de kun bruges til at lave statistik over brugeradfærd på siderne.

Mere fra MediaWatch

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Jobindex ser overskud vokse med 40 pct.

”Antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” lyder det fra adm. direktør i Jobindex i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapport.

DR-sportschef stopper

DR skal se sig om efter en ny sportschef, da den nuværende skifter branche efter syv år i spidsen for DR Sporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs