Danske Medier: Facebook-debat skal sendes til EU
Folketingets høring om bl.a. brugerregler og censur på Facebook er en god start. Men debatten skal videre til EU, hvis man vil have en reel politisk indflydelse på globale aktører som Facebook og Apple. Det skriver de private mediers interesseorganisation, Danske Medier, i en leder.
"Danske Medier finder det nyttigt, at Folketinget på initiativ af de to største partier i Folketinget tager emnet op i første omgang i form af en høring. Høringen vil i sig selv næppe føre til en ændring i de store sociale medieudbyderes holdninger, men hvis det bør føre til, at Danmark tager problemstillingen op i EU," skriver Danske Medier.
Sociale medier som Facebook og Twitter har en voksende og stadigt mere betydningsfuld rolle som indholdsdistributører - for mediers redaktionelle indhold og for offentlige og statslige institutioner. Men de seneste år har der været flere eksempler på, at Facebook og Apple (via Itunes, red.) blander sig i, hvad der må distribueres, skriver Danske Medier.
Senest er Peter Øvig Knudsens bøger faldet for nøgencensuren på Apple og Facebook, mens Berlingske har fået karantæne fra Facebook, efter en artikel med fotos fra en gammel børnebog om seksualvejledning blev betragtet som porno.
Skal man ad politisk vej have indflydelse på Facebook og Apple, kræver det en samlet indsats fra en muskel som EU, der tidligere er gået i clinch med Google i bl.a. søgegigantens dominerende stilling på markedet.
"Der er ingen tvivl om, at en fælles aktion fra EUs side i forhold til Facebook og Apple er nødvendig, hvis vi skal stoppe dem i at misbruge deres store magt til at begrænse ytringsfriheden. EU’s indsats i forhold til Google er et eksempel på, at EU har en styrke, som selv store dominerende globale virksomheder må forholde sig til," skriver Danske Medier.
Relaterede artikler
Facebook rydder op i annoncetilbud
For abonnenter