MediaWatch

Seerredaktør: DR-fejl om asylansøgere endte som medieand

P4 Trekanten var i sidste uge ophavsmand til en forkert historie om sultestrejkende asylansøgere i omløb. DR beklager og roser andre medier for selvstændig research.

DR P4 Trekanten endte i sidste uge med at sende en forkert historie om trusler om sultestrejke blandt flytninge på Asylcenter Holmegaard i omløb i det danske medielandskab.

Det skriver 'DR's vagthund', lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.

I et kort nyhedsindsalg fortalte P4 Trekanten på baggrund af en anonym kilde om flygtninges kritik af maden på Asylcenter Holmegaard. I indslaget bekræftede centerlederen på asylcentret kritikken og oplyste, at man var ved at justere menuen og ved at undersøge mulighederne for, at de flygtede syrere selv kunne tilberede deres mad.

Men da redaktionen samtidig sendte historien ud som en citathistorie via Ritzaus citattjeneste, sneg et rygte om sultestrejke blandt flytningene sig med. Et rygte, som ellers helt bevidst ikke blev nævnt i radioindslaget.

”Ifølge en kilde DR Trekanten har talt med, er flygtningene så lidt begejstrede for maden, at det meste bliver smidt ud og flere af de 60 flygtninge på centeret truer med sultestrejke,” lød det i citathistorien fra P4 Trekanten.

Redaktionschef Louise Pettersson fra P4 Trekanten erkender fejlen.

”Det er en fejl, vi er meget kede af, fordi ordet fuldstændig tog magten over resten af historien,” skriver hun til DR til DR's seer- og lytterredaktør.

Historien blev samlet op af flere medier, herunder Kristeligt Dagblad. Ligesom DR fulgte de senere op med en beklagelse.

Ifølge Jacob Mollerup hersker der ikke tvivl om, at DR’s citathistorie på et væsentligt punkt var et fejlskud, der ikke levede op til DR’s standarder.

"Man bør selvfølgelig ikke på grundlag af en anonym andenhåndskilde udsprede trusler om sultestrejker. Hvis ingen af de direkte involverede lægger navn til en sådan trussel, vil der meget sjældent være grund til at offentliggøre den," skriver han.

Han glæder sig dog samtidig over, flere medier i dagene efter historien foretog selvstændig research, der viste, at rygtet om sultestrejke var en and, og at der ikke er tale om, at mad i usædvanlige mængder blev smidt ud.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs