MediaWatch

Rapport: Nyheders plads på sociale medier er begrænset

Selvom medierne bruger masser af kræfter på at være til stede på steder som Facebook og Twitter, så er det kun tre ud af ti, der bruger dem til nyheder.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

Sociale medier står øverst på listen, når det kommer til mange mediers strategi for at nå nyhedsforbrugerne. Effekten af de sociale medier er dog forbavsende lille, skriver Dr.dk.

Ifølge rapporten ’Danskernes Brug af digitale medier og nyheder i 2014’ fra Roskilde Universitet, der offentliggøres i dag, så bruger 70 pct. af danskerne Facebook i løbet af en uge, men kun 31 pct. bruger dem til at finde eller dele nyheder.

”Medierne skal ikke tro, at folk kaster sig sultne over nyhederne, bare fordi de udkommer på de sociale medier. Der er mange andre ting på de sociale medier, som folk finder mere interessante,” siger forsker Rasmus Kleis Nielsen, der er en af bagmændene til rapporten, til Dr.dk.

I undersøgelsen lyder det desuden, at kun 7 pct. af de adspurgte angiver, at de følger live breaking news på nettet. Rapporten kan læses her.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs