MediaWatch

JP/Pol politianmelder afsender af falsk valg-sms

Indehaver af konto, der er blevet brugt til at udsende falsk valg-sms i Politikens navn, er blevet politianmeldt af JP/Politikens Hus for identitetstyveri.

JP/Politikens Hus politianmelder indehaveren af den konto, der forleden udsendte en sms i Politikens navn, hvor der stod, at Helle Thorning-Schmidt ville udskrive valg.

Det skriver Politiken.

"Det er vigtigt for os som et troværdigt nyhedsmedie, at man ikke kan sprede falske nyheder i vores navn. Men det er også vigtigt i et større perspektiv, fordi myndigheder med stort ansvar for befolkningens sikkerhed kan bruge sms-tjenester til at udsende meddelelser. Hvis deres konti på samme måde kan blive misbrugt, åbner det for, at mennesker, som ikke vil os det godt, kan sende falske beredskabsmeddelelser ud via sms’er. Og det er selvfølgelig et skræmmende perspektiv," siger chefredaktør for Politiken, Bo Lidegaard, til Politiken.

Spredt på sociale medier

Udbyderen af Politikens sms-tjeneste, CoolSMS, har i dag slået fast, at en anden af virksomhedens kunder via CoolSMS sendte beskeden ud i Politikens navn. Derfor har JP/Politikens Hus anmeldt indehaveren af den konto til politiet for identitetstyveri. Sms'en havde kun fem modtagere, men nåede at sprede sig på de sociale medier og til BT, før Politiken dementerede rygterne om valg og at beskeden skulle komme fra avisen.

Politiken har været i kontakt med personen bag den falske valg-sms. Ifølge avisen tyder intet på, at vedkommende bag sms'en har villet noget ondt. Indehaveren af kontoen, der er blevet brugt til at sende sms'en, siger, at hun intet har med udsendelsen af den pågældende sms at gøre, og at flere har adgang til kontoen, skriver Politiken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs