MediaWatch

DR hemmeligholder værter og chefers løn til Eurovision

DR vil ikke oplyse, hvad værterne og to chefer fik for Eurovision-showet, der endte med en millionstor budgetoverskridelse. Politikere kræver åbenhed.

Foto: Jens Dresling/POLFOTO

Det er ikke muligt at få af vide, hvad DR betalte de tre værter og to chefer til Eurovision, skriver Berlingske Nyhedsbureau.

En aktindsigt fra Berlingske Nyhedsbureau om lønningerne bliver nemlig afvist af DR med henvisning til radio- og fjernsynsloven og offentlighedsloven.

Det mener flere politikere fra hovedstadens regionsråd dog er forkert.

"Når man står i en situation som denne her, hvor man i den grad har brugt så mange af borgernes penge, så synes jeg, at vi alle sammen har krav på at vide præcist hvad, de her penge er blevet brugt til. Derfor synes jeg ikke, at det kan retfærdiggøres at afvise nogen som helst former for aktindsigt i den her sag,« siger De konservatives Mette Abildgaard (K) til Berlingske Nyhedsbureau.

Mediejurist og forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen er heller ikke enig i DRs vurdering.

DR valgte 7. oktober at fremlægge dokumenter fra det samlede kontraktmateriale for Eurovision Song Contest 2014. der kan være med til at belyse, hvordan Eurovision Song Contest 2014 endte med at koste 334 mio. kr. - 100 mio. kr. mere end planlagt.

Mere fra MediaWatch

Vestager forventer techlov træder i kraft inden for et år

Europa-Parlamentet arbejder på højtryk for at få stemt de to kommende techlovpakker igennem inden sommer, så de sidste skridt kan tages i efteråret. Allerede næste forår forventes store dele af de to lovpakker at træde i kraft, melder EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og EU-parlamentariker Christel Schaldemose.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs