MediaWatch

Mediedækning flakker mellem brændpunkter

Dækningen af krigen i Syrien er faldet drastisk, mens konflikterne i Ukraine og Israel-Palæstina nu løber med al omtalen. Et demokratisk problem, mener professor ved DMJX.

Konflikter i verdens brændpunkter blusser op og løber i en periode med al med alt medieomtale for så at ebbe ud, selvom konflikten ofte fortsætter. Det viser et udtræk fra Infomedia, som Information har foretaget.

Eksempelvis er dækningen af Syrien svundet ind til en femtedel af, hvad den var i september sidste år, mens Israel-Palæstina og Ukraine ligger i toppen i den her måned. Det gælder for så vidt al slags journalistik, men det er et særligt problem, når det gælder konflikter i udlandet, mener Hans-Henrik Holm, professor og forstander for den internationale afdeling på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

”Der sker ikke så meget ved, at medierne kun dækker Løgstør, når der er oversvømmelse, for vi ved alle sammen en masse om Løgstør (…) Hovedopgaven for medierne er at bidrage til en demokratisk diskussion, hvor vi bliver bedre i stand til at tage beslutninger, der er vigtige for Danmark, danskerne og det globale system. Vi har et behov for at finde ud af, om vi skal støtte dansk deltagelse i Syrien. Skal vi give oprørerne våben eller ej? Det kan man sætte spørgsmålstegn ved, om vi bliver i stand til at tage stilling til, når dækningen er så kortvarig,” siger han Hans-Henrik Holm til Information.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs