Danske medier tør op over for Youtube

Youtube er ikke længere til at komme udenom, lyder det fra dagbladene, mens DR dog stadig tøver.

Danske medier har hidtil tøvet i forhold til at lægge deres web-tv op på Youtube og dermed udsigten til at skulle dele annoncekronerne med Google, der ejer siden. Det kan nu ændre sig, skriver Politiken.

Blandt andet Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten udtrykker sig nu positivt om at lægge deres indhold på Youtube, hvis man kan finde den rigtige forretningsmodel.

”Vi vil gerne have fuldstændig kontrol over vores indhold, og i den sammenhæng kan det være lidt svært at se os selv på en platform, der er drevet af andre (…) Vi vil gerne satse på web-tv. Og vi erkender, at det kan være nødvendigt at gå ud over vore egne kanaler for at få volumen i det. Og især for at få fat i de unge,” siger digital direktør hos Jyllands-Posten Jens Nicolaisen til Politiken.

DR ønsker ikke at lægge tv-serier på Youtube, som BBC eksempelvis gør med 'Eastenders' i Storbritannien. Trailere for programmer og musikklip, som eksempelvis Basims MGP-vindersang, bliver dog i dag lagt på YouTube af DR.

Google Danmark: Kom på YouTube, medier

Gallup: Hver tredje ser Youtube hver dag

Global: Youtube hyrer brugere til ”politikorps”

Googles Chromecast er nu tilgængelig i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også