Sverige får første nye dagblad i årtier

Med avisen Dagens ETC vil udgiveren Johan Ehrenberg skabe en centrum-venstre avis, hvor annoncer kun skal spille en mindre del af forretningen.

10 pct. fra annoncer og resten af finansieringen kommer fra abonnenter og mediestøtte.

Det er forretningsmodellen, der får den svenske udgiver Johan Ehrenberg til at tro på, at man kan starte en avis i 2014.

”Der er ikke en avisdød uden en annoncedød. Vi er ikke annoncefinansierede og har slet ikke den samme afhængighed. Så længe vi laver en god avis, læserne ønsker at betale for, vil vi være i stand til at vokse,” siger Johan Ehrenberg til Sveriges Radio.

Alternativ til borgerlige aviser

I går kom Dagens ETC for første gang på de svenske gader efter tidligere at have været et ugemagasin. Den har som mål at være et klassisk dagblad med en rød-grøn politisk dagsorden på lederplads og samtidig være partipolitisk uafhængig. Det er første gang i over 30 år, at Sverige får et nyt landsdækkende dagblad.

”Når jeg læser en avis som Dagens Industri, så mærkes det på hver eneste side, at den er borgerlig. Stiger lønningerne i industrien, så skriver de, at det er et problem for virksomhederne. Hvis vi skulle skrive om det samme, så skulle det formodentlig være ’endelig lønstigninger til industriarbejderne,’” siger Johan Ehrenberg til nyhedsbureauet TT.

Temadage

Men hvorfor udgive et dyrt dagblad på papir, når folks medievaner går mod mobile enheder? Læserne af Dagens ETC har givet udtryk for, at de vil have en papiravis. Af de 5.000 abonnenter der var sikret på avisens første dag har kun en tiendedel ifølge Sveriges Radio valgt at få et digitalt abonnement. Desuden har flere af abonnenterne valgt at give et ekstrabeløb som et slags lån til projektet.

Dagens ETC får en redaktion på godt 20 medarbejdere og vil udover i Stockholm også have journalister i Gøteborg, Malmø og Ørebro.

Avisen udkommer mandag til fredag og ønsker at give plads til længere fortællinger og perspektiv. Blandt andet derfor er ugedagene tematisk inddelt: Mandag handler om miljø og klima, tirsdag er interviews i fokus og onsdag er international, mens torsdag handler om økonomi og fredag om kultur.

Magasinernes svar på Spotify har Danmark i kikkerten

Global: Facebook vil ligne en avis

Global: HuffPo-stifter bag nyt nyhedssite 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også