SBS’ ungdomskanal har ikke krog i seerne
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5908350.ece/ALTERNATES/schema-16_9/sbs_discovery_media.png)
Det er nu et år siden, at SBS Discovery med 7’eren lancerede sin ungdomssatsning til sin vifte af kanaler. Seertallene ligger dog langt efter konkurrenten DR3.
I december havde de bedst sete programmer på kanalen mellem 5.000 og 11.000 seere og i gennemsnit 6.750 seere per program, skriver DR. Selvom det måske ikke lyder overvældende, så er informationschef hos SBS Jesper Jürgensen godt tilfredse med ungdomskanalen og har heller ikke planer om at lukke 7’eren.
”Vi er godt tilfredse med 7'eren, og vi får generelt god feedback på kanalen,” siger han til DR.
Kanalens førsteudfordrer er DR3, der også har godt et år på bagen. DR3 satser benhårdt på de unge seere, men er under kritik for at underminere de private mediers muligheder for at konkurrere. Til sammenligning har DR3 i gennemsnit haft 105.250 seere per program i december.
Brændstof til slagsmål om DR3
Hvis det står til eksempelvis Venstres kulturordfører Michael Aastrup Jensen, så skal DR3 måske helt lukkes for at give spillerum til de tv-kanaler på det kommercielle marked.
Sammenligningen mellem af de to kanalers seertal leverer derfor brændstof til den diskussionen om DR3's berettigelse, som DR's generaldirekektør Maria Rørbye Rønn i sidste uge tog til genmæle i.
”Selv om DR3 når ud til dobbelt så mange som 7'eren, så har DR3 ikke gjort det nemmere for os at nå igennem til de unge. Vi har fra starten været meget kritiske over for DR3. Programindholdet ligner i høj grad det, som der er på de kommercielle kanaler. DR3 viser mange indkøbte serie og film, men kun enkelte egenproduktioner,” siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS Discovery Media til DR.
Giv DR-debatten et spark fremad i 2014
Relaterede artikler
Giv DR-debatten et spark fremad i 2014
For abonnenter
Rønn: DR har brug for underholdning
For abonnenter