Aller gafler chef og stor-partner fra Polfoto

Aller Medias billedbureau All Over Press henter Polfoto-chef Søren Terkelsen og skriver i samme ombæring kontrakt med fotobureauet Corbis, som Polfoto tidligere har haft eksklusivaftale med.
Søren Terkelsen
Søren Terkelsen

Aller Media hentede i maj i år Polfotos bestyrelsesformand, Claus Lunde, ind som chef for koncernens billedbureau, All Over Press International (AOPI).

Nu trækker Claus Lunde også chefen for Polfoto, Søren Terkelsen (billedet), til Aller til en stilling som international brand manager for AOPI.

Samtidig tegner AOPI eksklusivkontrakt med det internationale billedbureau Corbis Images, som Polfoto siden 2009 har haft eneaftale med i Danmark.

”Søren (Terkelsen, red.) bliver forankret i Allers nordiske forretning men får internationalt ansvar. Han bliver ansvarlig for kontakten til og udviklingen med Corbis,” siger Claus Lunde, der ikke lægger skjul på, at der er et nær sammenhæng mellem ansættelsen af Søren Terkelsen og kontrakten med Corbis. 

”Det at kunne  tage så stort et bureau ind, forudsætter, at man har de rigtige videnspersoner og kompetencer. Søren og jeg har begge arbejdet tæt sammen med Corbis i Polfoto-regi, og det har såvel Corbis som vi haft rigtig gode resultater med," siger han.

Omrokeringer i foto-branchen

De seneste måneder har budt på en del omrokeringer for de billedbureauer, der leverer arkiv-, genre og nyhedsbilleder til bl.a. de danske medier.

Den internationale storspiller, Getty Images, har initieret en offensiv på det danske marked - et træk, der kan koste markedsandele for Polfoto og Berlingske Medias bureau Scanpix, og også betød, at Getty brød sin aftale med AOPI, der tidligere har distribueret Getty-billeder.

Det er det hul i AOPI, som Corbis ny udfylder. Til forskel fra Getty, har Corbis dog en særlig styrke på underholdnings- og celebrity-stoffet, med datterbureauet Splash, siger Claus Lunde. Det er også en efterspurgt vare i især Aller-koncernen, der skal bruge billeder til bl.a. sine kulørte blade og nyindkøbte Dagbladet i Norge. 

”Getty og Corbis ligner på nogle punkter hinanden. Med Corbis, og med det kendskab, både Søren (Terkelsen, red.) og jeg har til det partnerskab, ser jeg rigtigt mange nye muligheder,” siger Claus Lunde.

Samlet All Over

Ansættelsen af Søren Terkelsen og aftalen med Corbis er del af en overordnet ambition hos AOPI om at vokse - og være Nordens største. AOPI har divisioner i de fire nordiske lande, hvor Aller har nationale forretninger, og er også til stede i Rusland og Baltikum. De afdelinger skal nu splejses tættere sammen.

”All Over Press har været en samling af små selvstændige Aller-forretninger, der samarbejdeder på tværs af de nordiske lande. Nu vil man opleve, at vi agerer mere som et samlet bureau,” siger Claus Lunde.

Ifølge Aller Media er AOPI samlet den største spiller i regionen. Om det er målt på omsætning, der ikke offentliggøres separat, eller arkiverne, ønsker Claus Lunde dog ikke at gå i detaljer med.

Bredere portefølje

For AOPI's kunder vil Corbis-samarbejdet, fortæller han, primært komme til udtryk som et sortiment. Særligt på det, han kalder "use"-billeder -  det kan være reportage, materialer om f.eks. slankekure, sundhed, velvære og privatøkonomi.

Blandt andet på det punkt, vil samarbejdet brede AOPI's tilbud ud.

”Overordnet vil vi også gerne satse på ”use” og ikke kun celebrity news, altså det indhold, som har en længere levetid online, end nyhedsstof har,” siger Claus Lunde.

Ambitionen er at vokse både på omsætning og geografisk.

Nye forretningsområder

Billedbureauerne bliver også mærket af de forandringer, der sker på det øvrige mediemarked: Vandringen fra print til digitalt, den stigende strøm af billeder fra nye - ikke-officielle kanaler som sociale medier, crowdsourcing etc. og ikke mindst annoncemarkedets udsving, der også mærker billedbudgetterne på de medier og virksomheder, der skal købe billeder.

Det kræver, at bureauer som AOPI også tænker i nye baner og nye produkter. Levende billeder er en ting, totalløsninger til kunder, der kræver samlede pakker af redaktionelt materiale, er en anden.

”Print har traditionelt været alles cash cow, men hvis vi fortsatte med kun at være en billedbutik, så vil omsætningen ikke være voldsomt stor om otte år. Vi forretningsudvikler ud fra det, vi er bedst til: forhandle og distribuere indhold,” siger han.

AOPI's nøgletal offentliggøres ikke, men konsolideres ind i Aller Medias regnskaber, men ifølge Claus Lunde vokser AOPI's omsætning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også