MediaWatch

Her er det nye medienævn

Kulturministeriet har nu sat navne på de syv medlemmer af nævnet, der skal fordele den nye mediestøtte. Der er gengangere fra de gamle nævn og nye digitale navne.

Kulturminister Marianne Jelved (R) har nu udpeget alle syv medlemmer af det kommende Medienævn, skal tage stilling til ansøgninger om den nye mediestøtte.

Nævnet er udpeget for perioden 2014 til 2017 og ledes af formand Jens Kristiansen, der blev udpeget tidligere på måneden.

Udpegningen sker under forudsætning af, at lovforslaget om mediestøtte, der lige nu behandles i Folketinget, vedtages.

De øvrige seks medlemmer er:

  • Lektor ved RUC Ida Willig
  • Direktør for Dansk Journalistforbund Linda Garlov
  • Journalist og selvstændig konsulent Pernille Tranberg
  • Journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard
  • Professor Knud Erik Skouby
  • Cand.oecon., selvstændig konsulent og tidl. TV 2-direktør og Jydske Vestkysten-chef, Peter Parbo

”Jeg er glad for, at vi nu har fået nedsat et Medienævn, som samlet repræsenterer den ekspertise, der skal til for at forvalte den nye mediestøtteordning. Nævnets medlemmer har den relevante viden om medieforbrug, mediebranchen og teknologien bag, så jeg er sikker på, at mediernes ansøgninger om støtte er i gode hænder,” siger kulturminister Marianne Jelved i en pressemeddelelse.

Central rolle for nævnet

Fra 1. januar 2014 skal Medienævnet give tilskud til dagblade, internetmedier mv. efter den nye lov om mediestøtte. Medienævnet skal behandle ansøgninger om støttepuljerne i den nye mediestøtte. Det gælder først og fremmest produktionsstøtten, der er den største pulje, men også projektstøtte fra Innovationspuljen, saneringsstøtte og etableringsstøtte af nye medier. Desuden skal nævnet føre tilsyn med tilskudsmodtagerne.

Medienævnet får en central rolle i fordelingen af støtten. Det vil blandt andet tage stilling til, hvilke medier, der lever op til kravene for at få tilskud, det gælder f.eks. om mediets indhold om politiske, samfundsmæssige og kulturelle temaer lever op til kravene i loven.

Derfor har der været krav om, at nævnet skulle repræsentere viden inden for både medieforbrug, mediebranchen og nye medier.

Gengangere og nye folk

Nævnets sammensætning har haft stor interesse, da de forskellige medietyper, dagblade, blade og webmedier, er interesserede i at få en repræsentant - eller en specialist på deres område- med ved bordet.

Særligt de webmedier, der nu kommer i betragtning til støtte, har været opmærksomme på, hvem Kulturministeriet udpegede som kompetence på det digitale felt.

En del af de udpegede er gengangere fra de nævn, der indtil nu har behandlet ansøgninger om mediestøtte for forskellige medietyper.

Formanden Jens Kristiansen, professor i arbejdsret ved Københavns Universitet, har de seneste syv år været formand for det nuværende Dagbladsnævn.

Linda Garlov, direktør for Dansk Journalistforbund, sidder i Ugeavispuljens fordelingsudvalg.

Det samme gør Christian Kierkegaard, journalistisk direktør i Danske Medier, der også sidder i Bladpuljens fordelingsudvalg. Christian Kierkegaard var før fusionen i Danske Medier direktør i Danske Specialmedier og har altså en særlig viden om bl.a. fagblade og andre nichemedier.

De nye

Andre er nye. Heraf har et par særligt digitale kompetencer.

Pernille Tranberg, der er journalist og har været chefredaktør på forbrugerbladet Tænk og udviklingschef hos Berlingske Media, er en af de nye digitale kompetencer i nævnet.

Det samme er Knud Erik Skouby, der er professor ved Institut for elektroniske systemer ved Aalborg Universitet.

Ida Willig, der er lektor ved Institut for kommunikation, virksomhed og informationsteknologier på RUC, har forsket i bl.a. magtrelationer og medier.

Peter Parbo , der i dag arbejder som selvstændig konsulent, har bred erfaring med regionale medier fra både tv- og avisbranchen. Han forlod TV 2 i 2005 efter 16 år på Kvægtorvet, og var derefter adm. direktør og chefredaktør på Jydske Vestkysten. Han har desuden haft en række bestyrelsesposter for tv-selskabet SBS, STV og Aahus Teater.

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere