Ugeaviser lokker: Stem og vind en kvart mio.

Sammen med en række virksomheder og fonde er to ugeaviser bagmænd til en konkurrence, der skal hive borgerne op af sofaen og hen i stemmelokalet.

Seks ud af ti borgere stemte ved sidste kommunalvalg, og det skulle gerne være højere ved næste valg, mener Ugeavisen Esbjerg, Herlev Bladet og en række virksomheder og fonde. Deres bud på en løsning: Vind 250.000, hvis du stemmer ved valget.

”Op mod 1,5 millioner danskere stemte ikke i 2009. Det kan vi ikke være bekendt i et af verdens mest demokratiske lande. Vi behandler demokratiet respektløst, når kun seks ud af ti danskere gider stemme, som vi så det i 2009. Den svage interesse for de lokale valg er derfor et problem, der trænger til at blive sat på spidsen,” siger direktør og redaktør på Ugeavisen Esbjerg Erik Haldan i en pressemeddelelse.

Sammen de andre initiativtagere, der blandt andet tæller brancheforeningen Dansk Fjernvarme, Lida og Oskar Nielsens Fond og Blue Water Shipping, opretter de kampagnehjemmesiden Stem & Vind. Når man har stemt kan man efterfølgende deltage i en sms-konkurrence på valgdagen. Erik Haldan forklarer til MediaWatch, at man ikke med sikkerhed kan vide, om deltagerne rent faktisk har stemt, men at man har fundet en løsning, som præmiestillerne er tilfredse med.

150 ugeaviser landet over hele landet har fået tilbudt at lade deres læsere deltage i konkurrencen. Erik Haldan ved ikke, hvor mange der ender med at melde til, men forventer, at det vil blive hovedparten. Ugeaviserne vil i den kommende uge bringe annoncer med nærmere information om, hvordan man deltager. SMS-konkurrencen finder fem regionale vindere, blandt hvem der så bliver trukket lod om den endelige præmie, hvor vinderen får 250.000 kroner udbetalt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også