Mediegiganten BSkyB booster omsætning

Nye produkter giver det delvist Murdoch-kontrollede tv-selskab BSkyB vind i sejlene. Mediegiganten har på et år øget overskuddet med knap 1 mia. kr.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

Ligesom briten Chris Froome og resten af det britiske Sky-mandskab ingen problemer havde med at vinde cykelløbet Tour de France for andet år i træk, har holdets sponsor heller ingen problemer med at skabe resultater på bundlinjen.

British Sky Broadcasting Groups omsætning steg med 7 pct. 62 mia. kr. i 2012/2013 fra godt 58 mia. kr. året før. Samtidig steg overskuddet med 9 pct. til 12 mia. kr.    

BSkyB er den største aktør på markedet for betalingsfjernsyn i Storbritannien og Irland, hvor i alt 10,4 mio. abonnenter bl.a. har kunnet se Premier League-fodboldkampe.

BskyB vil i øvrigt iværksætte et aktietilbagekøbsprogram på 4,3 mia. kr.

Væksten er båret af gode erfaringer med Skys digitale tilbud, hvor bl.a. salget af de såkaldte Sky+ HD-bokse steg med 170 pct., til i alt 2,7 mio. bokse og udlejning af film på nettet voksede med 200 pct.

Koncernchefen Jeremy Darroch siger i en pressemeddelelse, at resultaterne er båret af en succesfuld overgang til en bredere baseret vækst og mere bæredygtige investeringer. Det skaber bedre service og en bredere vifte af produkter til kunderne, mener han.

“Vi vil således forsøge at få en tilbagebetaling på 500 mio. pund (4,3 mia. kr., red.) til aktionærerne godkendt,” siger Jeremy Darroch.

Mediemogulen Rupert Murdochs News Corp. ejer 39 pct. af British Sky Broadcasting Group. Planerne om at overtage resten af BSkyB er sat i bero i lyset af den britiske aflytningsskandale, der blev afdækket for to år siden. Da kom det frem, at flere Murdoch-kontrollerede aviser praktiserede systematiske aflytninger, bl.a. den nu lukkede News of The World.  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også