Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye millioner til Podimo, opkøb af STV, afsluttet sparerunde i Berlingske Media og en bunke reaktioner på medieaftalen har været med til at krydre ugens nyhedsbillede på MediaWatch. Få overblik her.
Podimo opnået en ny kapitalrejsning på 225 mio. kr.
Podimo opnået en ny kapitalrejsning på 225 mio. kr.

Mens sommersolen nærmest ustandseligt hamrer nedover det ganske land, popper nyhederne i Mediedanmark stædigt op til overfladen som boblerne i den Spritz, vi vist er flere, der har brug for. Du kan sikre dig at få det vigtigste fra den forgangne uge med i denne overflyvning.

Vi begynder hos Podimo, som har hevet 225 mio. kr. i nye investeringer i en ny kapitalrunde. ”Det var ikke noget, vi havde planer om at gå ud med bredt. Men det er rigtigt, at vores nuværende ejere og investorer har investeret yderligere i os,” sagde adm. direktør Morten Strunge. Den friske kapital giver handlerum til bl.a. at lægge flere penge i opkøb.

Netop opkøb er overskrift for en anden stor historie, som landede i ugens udløb. BBC Studios er nemlig rullet med fuld damp på kedlerne ind i det danske tv-marked med opkøb af produktionsselskabet STV. Købet indvarsler et helt nyt gear i den britiske public service-stations strategi for produktion og distribution af indhold i Norden, fortalte Jan Salling, chef for BBC Studios Nordics.

Regnskab, sparerunde og nye abonnementer

Et andet af landets større produktionsspillere er Sam Productions, som er kommet med årsregnskab for 2022. Det blev til et år med selskabets første overskud nogensinde, og grundet vedvarende udfordringer som følge af rettighedskonflikter og kulturbidraget forventer adm. direktør Meta Foldager, at bundlinjen også vil være rød i 2023.

Forretningen i Berlingske Media er også presset i 2023, og her blev der i ugens løb sat punktum i den udmeldte sparerunde, hvor 17 mio. kr. skulle findes på Berlingske og B.T. Mens B.T. gennem seks frivillige fratrædelse helt undgik at opsige medarbejdere, blev otte ansatte afskediget på Berlingske.

Avishuse landet over har i det seneste år været ramt af skarpe omkostningsstigninger på særligt printavisen og relativt sløjt annoncesalg. For de fleste er digital udvikling det kort- og langsigtede svar på udfordringerne.

Og på Jyllands-Posten har den kommercielle afdeling forsøgt sig med en tilkøbsmodel til avisens digitale abonnenter. De positive effekter af bl.a. at kunne købe sig fri fra at se annoncer på jp.dk har overgået forventningerne på avisen. Det kan du læse om her.

Folkemøde og medieaftale-reaktioner

MediaWatch var troligt til stede på mediefolk og politikeres Rumspringa til dette års Folkemøde. Her fangede vi TV 2’s adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen til en snak om den nye medieaftale. Topchefen havde ikke kun pæne ord til det brede forlig, og stillede sig bl.a. uforstående over for, at TV 2 pålægges at betale kulturbidrag og at producere mere dansk indhold. ”Så synes jeg faktisk ikke, at man har forstået, hvilken virkelighed TV 2 står i,” sagde hun bl.a.

Hun er ikke alene med kritik af kulturbidraget. En række streamingtjenester og distributører opfordrer til dialog med markedet, når kulturbidragsordningen skal udmøntes. Viaplay ser stor risiko for svækkelse af selskabets danske produktion.

Til gengæld havde DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn ikke meget negativt at sige om medieforliget. Den nye medieaftale sikrer ”ro omkring DR’s udvikling og den vigtige omstilling, vi er i gang med”, sagde hun overordnet, og roste desuden initiativer til børn og den nye plan for DR-arkivet.

Også de regionale mediehuse Sjællandske Medier og Mediehusene Midtjylland hilste roen om rammevilkårene for branchen velkommen. Samtidig efterlyste udgiverne afklaring om kriterierne for den nye ugeavispulje, der skal understøtte lokaludgivelser, som er hårdt trængte på annoncemarkedet af techselskaber som Meta og Google.

Og vi runder ugens overflyvning af med en historie om netop Google og annoncemarkedet. Google har en interessekonflikt, som ikke kan løses ved bare at sige ”vi skal nok opføre sig ordentligt”, mener konkurrencekommissær Margrethe Vestager, som på Folkenødet udtalte sig om en ny EU-sag om muligt misbrug af markedsposition fra techkoncernen.

Ugens tal

45 pct. – så stor en andel af danskerne vil betale mindst 10 kr. og op til 30 kr. mere om måneden for deres streamingabonnement, hvis der kommer mere lokalproduceret indhold på ifølge tal fra Mediavision.

Nyt på navnefronten

TV2 Øst sammensætter ny indholdsledelse, hvor Michelle Bager bliver programchef for streaming og playformater, Mathias Svane Kraft bliver digital redaktionschef, og Anders Riisgaard bliver chefredaktør.

Peter Fellman er ny bestyrelsesformand for dagbladet Børsen. 

Mariam Sommerfeldt Skovfoged bliver koncernkommunikationsdirektør i Arla.

Marie Boe-Hansen tiltræder som digital chef for Sjællandske Medier. 

Tom Knutzen indtræder som næstformand i bestyrelsen i Egmont Fonden og Egmont International Holding.

Mette Nord er blevet ansat i nyoprettet direktørstilling i Bureauet Holm Kommunikation.

Det læste vi i andre medier

Efter tre år på det danske radiomarked er det stadig svært for Radio4 at finde fodfæste. Selv om lyttertal ikke har været et egentligt krav i udbuddet af kanalen, vækker Radio4’s tal ikke stor begejstring på Christiansborgs gange. Den historie kan du læse i Fagbladet Journalisten

Og så har Pressgazette beskrevet Politikens såkaldte “superartikler”, som avisen har udgivet omkring 100 af over de sidste to år. I gennemsnit skaber dette format tre gange så mange eksponeringer, som andre artikler.

Med ønsker om en herlig weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også