Ledigheden i mediebranchen falder fortsat

Der er fortsat højere ledighed blandt folk i medie- og kommunikationsbranchen sammenlignet med arbejdsmarkedet generelt - men beskæftigelsen stiger.
Foto: Mathias Svold/ERH
Foto: Mathias Svold/ERH

Ledigheden i medie- og kommunikationsbranchen er på laveste niveau i mange år.

Det skriver Journalisten på baggrund af tal fra A-kassen AJKS.

Ifølge Journalisten oplyser AJKS, at 1534 af deres medlemmer er ledige. Med 25.310 medlemmer svarer det til, at fem pct. er ledige på fuld tid.

Jobindex kunne mandag meddele, at virksomheden gennem første kvartal af 2022 havde haft 35.000 nyindrykkede jobannoncer om måneden.

”Både private og offentlige arbejdsgivere søger med et højt aktivitetsniveau, og lige nu er antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” sagde direktør i Jobindex, Kaare Danielsen, i forbindelse med offentliggørelsen af virksomhedens første kvartalsmeddelelse for 2022.

Og tidligere på året skrev Dansk Journalistforbund, at januar 2022 med 110 opslåede jobs på portalen Mediajob.dk satte rekord for antal nye annoncer på en måned.

Fortsætter positiv udvikling

De nye ledighedstal fra AJKS spiller dermed ind i en positiv udvikling på mediemarkedet.

AJKS kunne i september 2021 melde ud, at der i A-kassen var 6,8 pct. fuldtidsledige sammenlignet med 3,8 pct. på det generelle arbejdsmarked.

Den gang lød det fra AJKS, at ledighedstallene i medie- og kommunikationsbranchen historisk set ligger over middel.

”Fordi mange af vores medlemmers arbejdsområder og arbejdsvilkår er anderledes end gennemsnittets. Mange er i projektansættelser i Medie- og TV-branchen, på kulturområdet og i bureau-verdenen – og vi har mange selvstændige og freelancere.”

På nuværende tidspunkt ligger antallet af fuldtidsledige på det generelle arbejdsmarked historisk lavt på 2,5 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også