Briefing: Ugen i mediebranchen

Ministeriers medieabonnementer, bureau-bekymringer, udvidelser i Ritzau og Altinget og nyt fra vores unge-serie er blandt ingredienserne i denne uge mediegryderet. Få nedkogt det hele til en fond med denne uges overblik.
Foto: Arthur Joseph Cammelbeeck/Altinget)
Foto: Arthur Joseph Cammelbeeck/Altinget)

Solen bader landet i livgivende stråler, og alt ser straks lysere ud. Vi er nået ud af de strammeste måneder der findes på vores side af kloden - når det kommer til vejrmæssige forhold. Velkommen forår og velkommen til endnu en overflyvning over ugens tophistorier fra Mediedanmark.

Vi gør første stop i Norge.

Efter at have skåret nicheforretningen til er fundamentet i Alrow Media-koncernen nu på plads og tiden inde til at realisere næste skridt i selskabets internationaliseringsplan: et indryk i Norge. Det fortalte adm. direktør Christoph Nørgaard onsdag, hvor han afviste, at det årelange underskud i Altingets svenske satsning burde være en hindring for videre nordisk udvidelse.

Udvidelse og overtagelse

Vi dribler fra en forretningsudvidelse til den næste.

Ritzau blev for få dage siden en afdeling rigere. Den nylancerede Pro-afdeling skal bl.a. samle nyhedsbureauets pressemeddelelse- og fototjeneste, og samtidig er det ambitionen at lancere nye produkter, som skal understøtte ambitionen om at øge omsætningen betragteligt inden 2026. Det, og meget mere, fortalte afdelingens chef, da vi havde ham i røret tirsdag.

Erritsø Tryks overtagelse af Togsverd-familiens store trykkeri på Sjælland i denne uge markerer afslutningen på flere kapitler i dansk avishistorie. Medmindre de store udgiverselskaber begynder at købe op hos hinanden, er der ikke flere overtagelser at hente på trykkerimarkedet. Vi så det derfor som kærkomment at høre fra sælgeren af Dansk Avistryk, Mads Crone Togsverd.

Det var som bekendt JP/Politikens Hus' trykkeriselskab Erritsø Tryk, der overtog aktiverne det sidste uafhængige trykkeri i landet.

Fredag blev en ny bestyrelsesformand JP/Politikens hus udpeget i skikkelse af Peter Bartram. MediaWatch mødtes med ham kort efter for at spørge ind til hans planer for koncernen, hvor meget han har tænkt sig at blande sig, og om en mand uden erfaring med mediedrift kan være en god formand for et publicistisk foretagende.

Hvad abonnerer ministerier egentlig på?

Dét spørgsmål har vi stillet os selv på MediaWatch og gennem aktindsigter har vi fået svaret. Det er der kommet en miniserie af artikler ud af.

I første artikel viste undersøgelsen af centraladministrationens medieabonnementer, at flere centrale ministerier ikke har et eneste abonnement på et lokalt eller regionalt medie, mens andre har få. Socialdemokratiet, der i medieforlig vil øge og styrke netop disse medier, så ikke et problem i tallene.

I seriens andet skud, kunne vi fortælle om konsekvenserne af, at Olfi førte en ophavsretssag mod Forsvarsministeriet, efter aktindsigter viste, at ministeriet kopierede og sendte Olfis artikler rundt i mails til hundredvis af medarbejdere. Sagen endte med et forlig, og i dag er nichemediet det mest abonnerede medie i ministeriet.

I vores anden verserende serie om unges mediebrug kunne vi onsdag berette indsigter fra to dataspecialister fra henholdsvist Schibsted-koncernen og den finske public service station, Yle. Begge mener de, at kunstig intelligens og databehandling bør stå i centrum for at nå de unge målgrupper. Men det menneskelige journalistiske håndværk kan ikke erstattes af tech.

Netop Schibsted-koncernen har grundet skærpet konkurrence om arbejdskraft besluttet at fastholde muligheden for at arbejde hjemme. Stort program skal understøtte nye arbejdsformer, for hjemmearbejde er populært og produktivt, lød det fra koncerndirektør.

Podcast og putin

Det bugner med podcasts, viste en ny rapport om det danske podcastmarked, hvis man skulle være i tvivl. Men rapporten kortlagde samtidig forretningsmodellerne, der de seneste år er vokset frem i markedet. Selvom næsten halvdelen af befolkningen lytter til podcasts, kniber det stadig med at få betaling for lyd. Du kan blive klogere på tallene her.

Vi runder, desværre, af med en nyhed med rod i den forfærdelige situation i Ukraine.

Putins invasion af Ukraine har nemlig fået nogle annoncører til at udskyde kampagner eller flytte reklamer væk fra indhold på fx Youtube, som kan omhandle krigen for at beskytte deres brand. Det oplevede to mediebureauer, som dog understregede, at der er tale om små udsving, som ikke er i nærheden af coronanedlukningen i 2020.

Ugens tal

114 kr. - så meget kommer Netflix' standard-abonnement til at koste om måneden i fremtiden. Det er første gang siden 2014, at Netflix hæver prisen på standardabonnementet i Danmark.

Nyt på navnefronten

Forlaget People's har hyret Camilla Marie Nielsen og Kristian Brårud Larsen, der fra 1. april bliver tværmediale journalistiske redaktører.

Michel Wikkelsø Davidsen er ny sportschef på Ekstra Bladet.

Jesper Jürgensen, der til daglig arbejder som kommunikationschef for Rønne Havn, har 1. marts overtaget formandsposten i Den Danske Publicistklub.

Tidligere topchef i bl.a. TV 2 Danmark og Metro International, Per Mikael Jensen, er tiltrådt som ny kommunikationschef i den danske startup Seaborg Technologies.

Erik Bjørn Møller overtager 1. april posten som pressechef i Danske Folkeparti.

Mette-Line Thorup bliver redaktionschef for DR's afdeling Debat og Kultur Lyd.

TV Syds nuværende udviklingschef, Louise Kielstrup, bliver fra 1. maj kommunikationschef i Sydbank med base i Aabenraa.

Dokumentarproducer Jesper Jack tiltræder 8. marts som international redaktør for New York Times' Op-Docs-serie.

Helle Kryger Aggerholm stopper som forsknings- og uddannelseschef på DMJX.

DR Nyheder har pr. 1. april ansat journalist Sandra Brovall som ny kulturkorrespondent.

14. marts tiltræder Camilla Frank, for anden gang i karrieren, som chefredaktør på Bonniers modemagasin Costume.

Ole Hoff-Lund, redaktør på de it-professionelles fagblad, Prosa, Ole Hoff-Lund er pr. 1. marts ansat som presserådgiver i Ingeniørforeningen, IDA.

Læst i andre medier

De fleste større danske mediehuse opererer i dag med egne annonceplatforme og bruger bl.a. programmatisk data til at give annoncører indsigt i brugerne. Det samme er en af verdens største mediekoncerner nu også. Disney vil bruge de enorme datalagre, de har i deres streamingplatforme til at tage kampen op med Meta og Google. Digiday har historien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også