Briefing: Ugen i mediebranchen

Navnenyt i JP/Pol-toppen, nyt unge-tema, dyr mediepolitik og flere regnskaber har alle været med til at støbe denne uge i mediebranchen. Få en guidet tur gennem Mediedanmarks skulpturhave med denne briefing.
Foto: Marie Ravn/ERH
Foto: Marie Ravn/ERH

Vi ved det. Én begivenhed overskygger alle andre i denne uge, og selv coronaen er blevet skubbet helt om i bevidsthedens bagerste rum af krigens genkomst i Europa. Men selvom de fleste måske har lyst til at smelte sig fast til skærmen og lade Putins invasion fylde alt - så drejer Jorden, heldigvis, stadig rundt, og i Mediedanmark har der igen i denne uge været fart over feltet.

Så sluk for Twitters vanvittigt hurtigt uddannede eksperter i geopolitik og urban invasionsstrategi i et øjeblik og få et overblik over denne uges begivenheder i mediebranchen.

Fredag var der store skiftedag på øverste etage i JP/Politikens Hus.

Tidligere forsvarschef Peter Bartram overtog som ventet formelt styrepinden som formand for JP/Politikens Hus fredag i forlængelse af en generalforsamling. Den ene halvdel af koncernens ejerkerne - Politiken-Fonden - udpegede en ny næstformand i skikkelse af tidligere koncerndirektør i Schibsted Raoul Grünthal, mens Jyllands-Posten fik udfyldt en stol, der havde stået tom siden maj 2021 med Michael Løve direktør i Netto.

Det betød samtidig, at efter otte år i spidsen for bestyrelsen i JP/Politikens Hus måtte Lars Munch træde ud af bestyrelsen – men han skifter til posten som formand for Politiken Fonden. Som optakt til skiftet har vi lavet et portræt af manden, hvor stort set alle andre end ham selv har udtalt sig. Tidligere kolleger ser for sig, at han på sin nye post vil suge mere indflydelse til sig, end det hidtil er tilfaldet stillingen. "Der hvor Lars er, der er magten," sagde Poul Madsen, tidl. chefredaktør på Ekstra Bladet blandt andet.

Regnskabsdryp

Vi tager et lille spring til en af JP/Politikens relativt nye erhvervelser.

Efter år med svingende omsætning havde onlineboghandlen Saxo.com i coronaårene hævet omsætningen til et højere niveau end nogensinde før fremgik det af selskabets årsregnskab. Vi tog derfor en snak med adm. direktør Natasha Brandt om, hvad der skal til for at holde den damp oppe.

Generelt set var 2021 blandt de bedste i Bonniers historie, lød det fra den svenske mediekoncerns topchef. Især forlags- og nyhedsforretningerne, der trækker tråde ind i Danmark, gik frem. Få et deep dive i årsregnskabet, her.

Hvordan får medier hul igennem til unge?

Denne udfordring kigger MediaWatch på i en ny artikelserie. I seriens første artikel granskede vi tal om de unges nyhedsforbrug og kiggede specifikt på avisernes udfordringer. Youtube er foretrukket af flest 12-18-årige, mens det for 19-34-årige er landsdækkende nyhedssites.

I artikel nummer to talte vi med to medier, der har relativ stor succes med at nå de unge, Zetland og TV 2 Echo. Her lagde begge vægt på, at man ikke skal lave særlige ungt orienterede versioner af sit nyhedsindhold - de unge vil, overraskende, ikke tales ned til af medier.

GDPR og andet mediepolitik

I sidste weekend opfordrede bl.a. Coop og Dansk Industri politikerne til at genoptage arbejdet med at få ændret den såkaldte "reklamer nej tak"-ordning til en "ja tak"-ordning - altså med aktivt tilvalg. Det vil få store konsekvenser for de lokale ugeaviser, advarede Danske Medier. Regeringen og Venstre var skeptiske.

En afgørelse i det belgiske datatilsyn har skabt en del ravage, fordi den er lavet på et GDPR-grundlag – den kan nemlig føre til, at målrettet annoncering bliver besværligt eller helt umuligt. Det betyder bl.a., der er en risiko for, medierne taber annonceindtægter, vurderede annoncechef og brancheorgansation, da vi talte med dem mandag.

Vi runder ugen af med endnu en sag med hjem i Bruxelles. I forbindelse med de afsluttende EU-forhandlinger om et nyt framework til digitial regulering under Digital Markets Act bør regeringen presse på for at sikre presseudgivere "fair adgang" til digitale platforme som Google og Facebook. Sådan lød opfordringen fra Danske Medier onsdag.

Ugens tal

48 pct. - eller lige under halvdelen af danskerne regner ifølge en ny undersøgelse fra den danske analysevirksomhed Audience Projectmed at se noget som helst flow-tv om fem år.

Nyt på navnefronten

1. maj forlader Anne Mette Svane sin stilling som journalistisk chefredaktør på dagbladet Politiken og bliver i stedet kanalchef og chefredaktør på nyhedskanalen TV 2 News.

Julie Sommerlund, 52 år, bliver ny rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, fra 1. april.

Christian Steensson Rasmussen er blevet udpeget som ny chef for nyhedsbureauet Ritzaus nye afdeling, Ritzau Pro.

Jesper Beinov, Dansk Folkepartis pressechef siden 2020 sagde tirsdag op for at skifte til et nyt ubeskrevet job.

DR har pr. 1. marts ansat Qasam Ijaz, 43 år, i en nyoprettet stilling som digital chikane officer, DCO.

Julie Lykke Sørensen tiltræder 1. april som teknologisk udviklingschef på Dagbladet Information.

Læst i andre medier

Først på ugen satte Politiken fokus på Ekstra Bladet og særligt chefredaktør Henrik Qvortrup. Artiklen afdækker både den medarbejderudskiftning, der er sket, siden Henrik Qvortrup tiltrådte sidste sommer, og samtidig sætter eksperter spørgsmålstegn ved avisens strategi, der kritiseres for både at mangle fokus og retning. MediaWatch citerede historien, men artiklen indeholder langt mere, end hvad citatreglerne kan omfavne i en citathistorie.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også