MediaWatch

Google-chef: Vi skovler ikke penge ind på mediers indhold

Google er klar til at forhandle om betaling for nyheder, men afviser præmissen om, at koncernen tjener store summer gennem mediers nyhedsindhold ifølge politisk chef i Nordeuropa, Christine Sørensen.

Foto: Alastair Pike/AFP/Ritzau Scanpix

Google sidder ifølge den seneste opgørelse fra 2019 på næsten halvdelen af den digitale annoncemarkedsomsætning i Danmark.

Men det er ikke i søgninger efter nyhedsartikler, at Google tjener de fleste af sine penge, skriver Googles politiske chef i Danmark og Nordeuropa, Christine Sørensen, i et debatindlæg på Altinget.

"Annoncører ønsker at vise deres annoncer, hvor det har effekt, og det er ikke ved siden af nyhedshistorier om coronakrisen, jordskælv eller partihop på Borgen. De betaler derimod for at vise deres produkter, når folk søger på røde kondisko eller støvsugere," skriver hun i indlægget.

Men techkoncernen er ifølge Christine Sørensen klar til at forhandle med danske medier om at betale for at bruge nyhedsindhold i nye tjenester på Googles platforme – såsom Google News Showcase, som Google allerede har aftaler med en stribe af medieudbydere om verden over, skriver hun.

Nyt lovforslag

Indsparket fra Google kommer, samtidig med at kulturminister Joy Mogensen (S) varsler et lovforslag, der har været undervejs et stykke tid. Det vil give medier udgiverrettighed, som betyder, at de skal give tech-platforme lov til at vise deres indhold. Medierne får så mulighed for at forhandle med platformene om, hvad medierne skal have af betaling for det.

Man skal dog ikke have mediernes samtykke til at henvise med links til nyhedsindhold, med mindre linket ledsages af tekstbidder fra fx en nyhedsartikel, der gør det "unødvendigt" at klikke sig videre til artiklen på mediets site, oplyser Kulturministeriet. Individuelle vurderinger vil afgøre, om links på eksempelvis Google er inden for rammerne.

Lovforslaget blev varslet i går, torsdag, og det fremsættes formelt i dag, fredag.

Lovforslaget er den danske regerings svar på et EU-direktiv om ophavsret, der blev endeligt vedtaget i marts 2019. Forslaget skal efter planen træde i kraft i juni.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs