MediaWatch

Medie- og erhvervsorganisationer advarer mod ny pakkeafgift

Det vil kun være til gavn for amerikanske Amazon, hvis de danske politikere beslutter sig for en ny afgift på danske pakker. Det vil bl.a. sætte danske e-handlere et skridt tilbage i den allerede hårde konkurrence på markedet, lyder det bl.a. fra Danske Medier.

Louise Brincker, adm. direktør hos Danske Medier, er med til at advare staten om at indføre en ny afgift på danske pakker. Foto: PR/Danske Medier

Det vil være konkurrenceforvridende og skidt for dansk e-handel, hvis man fra politisk side beslutter sig for at indføre en ny afgift på pakker. Sådan lyder det i et debatindlæg i Finans fra adm. direktør hos Danske Medier, Louise Brincker, adm. direktør hos FDIH, Niels Raulund, og direktør i Dansk Erhverv, Morten Langager.

Udmeldingen kommer, fordi regeringen overvejer at finansiere Postnords underskud ved at pålægge alle pakker, der er afsendt i Danmark, en ekstra afgift, hvilket ifølge direktørerne vil føre til en særskat på danske e-handelsbutikker, men gavne amerikanske Amazon, der ikke skal betale afgift for pakker, der ikke er sendt fra Danmark.

"Ud fra enhver rimelighedsbetragtning er det ikke i orden, hvis det bliver sådan, at danske virksomheder indirekte skal være med til at finansiere, at for eksempel Amazon kan få billig distribution af pakker i Danmark," skriver de i indlægget.

Staten har i forvejen støttet Postnord med 112 mio. kr., der skal finansiere omdelingen af breve i resten af 2020. Flere mediehuse som Jysk Fynske Medier, Berlingske Media og JP/Politikens Hus er på også aktive på markedet for distribution af pakker.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere