Medie- og erhvervsorganisationer advarer mod ny pakkeafgift
![Louise Brincker, adm. direktør hos Danske Medier, er med til at advare staten om at indføre en ny afgift på danske pakker. | Foto: PR/Danske Medier](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12456804.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7ckidscdy6d10pw9fkke.jpg)
Det vil være konkurrenceforvridende og skidt for dansk e-handel, hvis man fra politisk side beslutter sig for at indføre en ny afgift på pakker. Sådan lyder det i et debatindlæg i Finans fra adm. direktør hos Danske Medier, Louise Brincker, adm. direktør hos FDIH, Niels Raulund, og direktør i Dansk Erhverv, Morten Langager.
Udmeldingen kommer, fordi regeringen overvejer at finansiere Postnords underskud ved at pålægge alle pakker, der er afsendt i Danmark, en ekstra afgift, hvilket ifølge direktørerne vil føre til en særskat på danske e-handelsbutikker, men gavne amerikanske Amazon, der ikke skal betale afgift for pakker, der ikke er sendt fra Danmark.
"Ud fra enhver rimelighedsbetragtning er det ikke i orden, hvis det bliver sådan, at danske virksomheder indirekte skal være med til at finansiere, at for eksempel Amazon kan få billig distribution af pakker i Danmark," skriver de i indlægget.
Staten har i forvejen støttet Postnord med 112 mio. kr., der skal finansiere omdelingen af breve i resten af 2020. Flere mediehuse som Jysk Fynske Medier, Berlingske Media og JP/Politikens Hus er på også aktive på markedet for distribution af pakker.
Relaterede artikler
Google afsætter 1 milliard dollar til nyhedsprojekt
For abonnenter