MediaWatch

Google justerer annonceprodukt for at bekæmpe falske nyheder

Søgemaskinegiganten har ændret sine retningslinjer for gratis annoncetjeneste for at tage hånd om falske nyheder.

Jacques Brinon/AP/Polfoto
Foto: Jacques Brinon/AP/Polfoto/Arkiv

Der er penge i falske nyheder, og det mærker Google. Mange af de hjemmesider, som udgiver falske nyheder, betjenes nemlig af Google Adsense, som er en gratis tjeneste, der hjælper hjemmesideejere med at skaffe annoncører til deres websites. Det skriver Berlingske Business.

Når en hjemmesider sælger en annonce gennem Adsense modtager ejeren af siden 68 pct. af beløbet. De resterende 32 pct. går til Google. I Danmark har Danske Medier i samarbejde med Deloitte opgjort markedet for søgeordsannoncering til 2,7 mia. kr. i 2016. Danske Medier vurderer, at det hovedsageligt er Google, der opererer på det område.

Google skriver i en mail til Berlingske Business, at selskabet har ændret på sine retningslinjer for Adsense for at tage hånd om problemet med falske nyheder.

"Som et led i indsatsen for at beskytte brugerne mod vildledende information opdaterede vi i november 2016 vores retningslinjer for AdSense, så de nu indeholder restriktioner for misvisende indhold. Ændringer som disse hjælper os til at fjerne de økonomiske incitamenter for hjemmesider, der skaber og spreder vildledende information og indhold, fordi de er afhængige af vores platforme for at tjene penge," skriver Scott Spencer, Director of Product Management, Sustainable Ads fra Google, til Berlingske Business.

Han tilføjer, at de nye retningslinjer giver Google mulighed for at gribe ind over for hjemmesider, "der giver sig ud for noget, de ikke er, eller forsøger at narre brugerne med deres indhold", skriver han.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere