Børns forbrug af Youtube vokser hastigt

Børn bruger stadig mere tid på Youtube og Netflix, mens forbruget af DR Ramasjang går nedad.
Foto: PR/Google
Foto: PR/Google

Danske børn bruger mere og mere tid på Youtube og Netflix og omvendt stadig mindre tid på DR's børnetilbud Ramasjang. Det skriver Politiken på baggrund af den rapport fra DR Medieforskning, der udkommer i morgen, torsdag.

DR Medieforskning har undersøgt børnenes medievaner ved at spørge børn i den skolesøgende alder samt forældre til børn, der endnu ikke går i skole.

"Youtube er blevet meget populært, også blandt de små børn. Før var det gruppen fra 7-12 år, der især brugte Youtube, og blandt dem især drengene, men nu er det også de 3-6-årige samt både drenge og piger," siger Tina Skov Gretlund, der er én af forskerne bag DR Medieforsknings rapport, til Politiken.

Undersgøelsen viser, at 31 pct. af de 3-6-årige dagligt bruger Youtube. Det er tæt på end fordobling siden 2014. Også Netflix går frem fra 17 pct. i 2014 til 27 pct. i 2016. Den anden vej går det for brugen af DR Ramasjang. I 2014 lagde 60 pct. af børnene vejen forbi, mens tallet er faldet til 49 pct. i 2016. Nogenlunde samme tendens gør sig gældende for de 7-12-årige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også