MediaWatch

Youtube-netværk putter penge i ny videotjeneste

En ny app, der giver brugerne mulighed for at kommentere Youtube-videoer, har det MTG-ejet netværk Splay blandt investorerne.

Det MTG-ejet Youtubenetværk, Splay, har ifølge det svenske medie Resume investeret 800.000 svenske kr. (610.000 kr.) i en ny videotjeneste.

Videotjenesten, som entreprenøren Anton Ahlin og digitalbureauet Oakwood står bag, bærer navnet Speeks og havde premiere i går. Tjenesten er baseret på en app, som lader brugere kommentere på Youtube-videoer. Ved at benytte sig af Youtubes API får den oprindelige Youtube-video, som kommenteres, både visninger og annonceindtægter.

Et forbillede for Speeks er ifølge Resume den svenske Youtube-stjerne Felix "PewDiePie" Kjellberg, der har onået stor succes med at kommentere videoer, hvor han spiller computerspil.

"Speeks tager det til det næste niveau og skaber en ny arena for alle, som elsker at kommentere videoklip. I fremtiden tror jeg, at vi kommer til at se Speeks-stjerner, præcis som der findes Youtube- og Instagram-stjerner i dag," udtaler Vigor Sörman, adm. direktør og stifter af Splay.

Foruden investeringen stiller Splay flere af sine Youtubere tilrådighed i forbindelse med en lanceringsserie.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Facebook vil prioritere "troværdige" nyheder

Medlemsundersøgelser skal luge ud i falske nyheder og få lokale medier til at fylde mere i Facebooks feed. Samlet set skal mængden af nyheder dog fortsat reduceres med en femtedel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere