Google afviser fælles annoncesalg med adblocker
Adblockerfirmaet Eyeo annoncerede tidligere på ugen en ny platform, der skal sælge onlineannoncer. Det forlød i første omgang, at Google var en del af selskabets planer, men det afviser det amerikanske tech-selskab i skarpe vendinger overfor Financial Times.
"Vi var overrasket over annonceringen og hørte først om den, da vi blev kontaktet af presse. Vi er på ingen måde involveret i deres program, og det er ikke en forretning, som vi vil være en del af," lyder det i en officiel udmelding fra Google til Financial Times.
Som en konsekvens af Eyeos planer vil Google lukke for selskabet ComboTags konto på AdX-annoncebørsen. ComboTag står for at udvikle den nye annonceplatform sammen med Eyeo.
Adblocker-selskab vil tjene penge på annoncer
AppNexus, der sammen med Google er en af de største annoncemarkedspladser, afviser også, at være en del af projektet.
Eyeo står bag softwaren Adblocker Plus, som bliver benyttet på mere end 100 mio. smartphones, tablets og computere til at blokere for annoncer på hjemmesider.
Mødt af kritik
Selskabets lanceringen af annoncebørsen Acceptable Ads Platform, der skal give mulighed for køb og salg af annonceplads til mindre og angiveligt mindre forstyrrende annoncer, er blevet mødt med kritik fra bl.a. IAB, en international organisation med fokus på online markedsføring.
Eyeo er blevet beskyldt for at tage medierne som gidsler ved - mod betaling - at lade selskabets software vise annoncer på deres hjemmesider.
På trods af kritikken og den manglende involvering fra Google og AppNexus har mere end 1000 udgivere allerede tilmeldt sig den nye annonceplatform, udtaler Eyeos kommunikationsdirektør Ben Williams til Financial Times.
Relaterede artikler
Adblocker-selskab vil tjene penge på annoncer
For abonnenter
Medier opruster i kampen mod adblockere
For abonnenter
Tysk mediegigant vinder retssag mod adblock-firma
For abonnenter