MediaWatch

DR åbner talerør på Facebook

Ny Facebookside for DR som koncern skal bl.a. være med til at rykke opfattelsen af public service-institutionen.

Foto: Paul Sakuma/AP/Polfoto/Arkiv

1. august åbner DR en ny side på Facebook, der for første gang ikke er forbundet til et program eller en kanal, men som skal fungere som talerør for selve koncernen. Det skriver DR Kommunikation.

Siden skal først og fremmest fortælle historien om, hvad DR taler om, når det taler om public service.

"DR er mange ting, så det giver god mening, at vi får en anderledes platform til at vise mangfoldigheden, og hvor vi kan folde hele tanken bag public service ud," siger Tomas Gestsson, der sammen med kollegaen Lars Aaes i DR Kommunikation og Presse, er ved at færdiggøre Facebook-siden.

Konkret er det ambitionen at fortælle om public service-aktiviteter, der ellers ikke "rammer skærme og højtalere" som DR's arrangementer under Folkemødet på Bornholm eller skoleprojektet "I sandhedens tjeneste" for landets 8.-9. klasse-elever, forklarer Lars Aaes.

"Og så er det også en mulighed for at komme i dialog med brugerne om vores virksomhed, blande os i debatten om DR og præsentere fakta til de diskussioner, der kommer," siger han.

Selv om DR's eget website dr.dk er velbesøgt, har huset alligevel valgt at gå på Facebook, fordi det er det største sociale medie med mere end 3 mio. danske profiler.

Ifølge huset er det usædvanligt at public service-medier som DR er på Facebook - godt nok har britiske BBC også en side, men den er primært dedikeret til information om programmer og indhold, ikke debat eller information om public service. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs