MediaWatch

North Media investerer millioner i hjemmeside

North Media Online skyder stort millionbeløb i dansk platform for studiebøger.

Foto: Skærmdump af northmedia.dk

North Media Online har investeret 18 mio. kr. i selskabet Lix Technologies. Det er en platform, der giver brugere adgang til mere end 100.000 studiebøger.

Investeringen giver North Media Online en ejerandel på 20 pct. af Lix Technologies, skriver North Media i en selskabsmeddelelse.

"Lix er en yderst spændende investering for North Media Online. Med Lix går vi ind på området for digital læring og studiebøger, som er et meget stort marked i kraftig vækst. Antallet af studerende på videregående uddannelser stiger hastigt og forventes på globalt plan at runde 250 millioner i 2025. Teamet i Lix er stærkt, og med vores supplerende kompetencer og aktive ejerskab har vi en fælles ambition om at skalere Lix og dermed blive førende på den internationale scene," udtaler adm. direktør for North Media Online, Henrik Løvig, i meddelelsen.

Lix Technologies er stiftet af Camilla Hessellund Lastein og Kasper Enggaard Krog. Selskabet, der har hjemme i Aarhus, beskæftiger 13 ansatte. Ifølge Henrik Løvig skal Lix-platformen efter sommerferien rulles ud til omtrent 30.000 studerende på gymnasier over hele Danmark. Selskabets ambition er at udvide aktiviteterne til udlandet.

"For Lix er denne investering en vigtig brik i vores ønske om at blive en global spiller. Vi har allerede indgået aftaler med over 300 danske og internationale forlag, og nu skal Lix ud til studerende på mange flere markeder end det danske," siger medstifter Kasper Enggaard Krog i meddelelsen.

Købet sker, kort efter North Media-koncernen har meddelt, at der skal skæres 25-30 stillinger. Det koster mere end en tredjedel af de redaktionelle medarbejdere jobbet i selskabets avis-division North Media Aviser.

Investeringen i Lix påvirker ikke North Media Onlines forventninger til resultatet før særlige poster i 2016. De lyder fortsat på et resultat mellem minus 5 mio. kr. og et rundt nul.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs