Kommuner flytter annonce-kroner til sociale medier

Der bliver brugt færre penge på annoncering i trykte medier i tre ud af fire kommuner, viser ny undersøgelse.
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv

De danske kommuner flytter større dele af annoncebudgetterne over til de sociale medier på bekostning af de trykte aviser. Det skriver Danske Medier på baggrund af en ny undersøgelse, som Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har gennemført.

Lige over halvdelen af de 98 danske kommuner har deltaget i undersøgelsen, hvor 76 pct. af dem svarer, at de har skåret i beløbene til annoncer i trykte medier, mens ni ud af ti kommuner bruger flere annoncekroner på sociale medier.

Derudover bliver der også brugt flere penge på søgemaskineoptimering i forhold til Google, så eksempelvis en søgning på "Brøderslev" henviser til kommunens hjemmeside og ikke den omtalte Brønderslev-sag.

Ifølge kommunernes forklaring, så er annoncestrategien ændret i takt med, at der efterhånden er større værdi for færre penge i et Facebook-opslag, der er særligt målrettet en bestemt gruppe borgere, skriver Danske Medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også