En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
13.05.2016kl. 12.05

Bannersalg tager drastisk dyk i Norge

Det norske annoncemarked har set et hurtigt skred mod programmatic og Facebook i årets første måneder, viser mediebureauers indkøb.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
af LOUISE RESEKE

Fire måneder inde i 2016 viser salgstal, at der er større ændringer undervejs på det norske annoncemarked. Det skriver Kampanje.

Mens salget af displayannoncer dykkede, steg det automatiserede salg, kaldet programmatic, og salget af eksponeringer på Facebook.

Sammenlagt brugte de norske annoncører, der handler gennem mediebureauer, for første gang flere penge på programmatisk annonceindkøb og sociale medier end på traditionel displayannoncering.

Display var med en omsætning på 303 mio. norske kr. fra januar til april stadig den største internetkategori. Men omsætningen udgør et fald på 28,2 pct. eller 119 mio. norske kr. i forhold til samme fire måneder sidste år.

Til gengæld har mediebureauerne næsten fordoblet investeringerne i programmatic til 212 mio. norske kr. fra januar til april - mod 109 mio. norske kr. i 2015. Investeringerne i annonceplaceringer på sociale medier, primært Facebook, er steget 55 pct. og udgjorde 121 mio. norske kr. i perioden mod 78 mio. norske kr.  i 2015.

Tendens fortsætter

Tilsammen udgjorde de to kategorier 334 mio. norske kr. viser tallene fra Media Agency Association.

"Det mest interessante er den stærke vækst i programmatisk og målrettet annonceindkøb online. Annoncemarkedet online er ved at blive et børsmarked, som ikke mindst udfordrer de norske reklameudbydere. Og det udfordrer indtægtssiden for norske medier - i hvert fald i øjeblikket. Programmatisk annoncehandel var sandsynligvis det, der har ændret norske mediemarked mest i andet halvår af 2015. Og den tendens fortsætter med stærk styrke," siger kommunikationsrådgiver Lasse Gimnes fra GimCom til Kampanje.

Mediebureauerne har efter fire måneder købt annoncering for sammenlagt 2991 mia. norske kr. (ca. 2410 mia. kr.). Det er 5,8 pct. mindre end i samme periode sidste år.

Bemærkelsesværdigt er der også sket et fald i mediebureauernes indkøb af mobilplaceringer. De falder 18 pct. til 92,8 mio. nok.

Relaterede artikler:

  • Video og web-tv fylder mere i mediehusenes annonceudbud, og efterspørgslen fra annoncørerne er høj. Spørgsmålet er, om det også afspejles positivt i priserne, når reklamepladsen sælges via RTB, skriver Christian Hjort.

    Solstrålehistorien om online vækst har en skyggeside

  • Foto: PR

    Schibsted kommer solidt fra land i 2016

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Borberg/Polfoto

    Skrantende marked øger presset på medietoppen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Et kommende bokseevent med deltagelse fra den tidligere verdensmester Sarah Mahfoud vil blive sendt live på Pluto Tv Sport. | Foto: Stine Tidsvilde
TV

Pluto Tv sender sportskanal i luften

Aftaler om live-sending af dansk boksning og kampsport skal trække seere til den annoncefinansierede streamingplatforms nyeste kanal.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay
  • Warner Bros. Discovery kan nu sælge annoncer på Samsungs gratiskanaler

For abonnenter

Photo: Marcus Emil Christensen
Fokus

JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling"

For abonnenter

Foto: Aarhus Universitetsforlag / Pr
Forlag

Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder

Foto: Jens Bttner/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling

For abonnenter

Foto: Pr/stofa
TV

Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte

For abonnenter

Læs også

Foto: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

”Jes er en af de stærkeste journalistiske profiler inden for fodbold,” siger direktør på Dk4 om ansættelsen af den tidligere TV 2-vært, som mistede sit job i 2021.

For abonnenter

Photo: Marcus Emil Christensen
Fokus

JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling"

Toppen af JP/Politikens Hus får kritik for centralstyring af avisernes finanser, opsparing i egenkapital og investeringer uden for den publicistiske kerne. Formand Peter Bartram afviser, at koncernen er afsporet.

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

Arbejdet med at forandre Nuuday fra grunden begynder nu at lønne sig, forklarer Nuuday-topchef Jon James, der netop har afleveret et kvartalsregnskab, der tyder på lysere tider forude for koncernen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Pluto Tv sender sportskanal i luften – 11.53
  • Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder – 10.32
  • Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling – 10.23
  • Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker – 09.52
  • JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling" – 08.27
  • Google lancerer chatrobotten Bard – 07.35
  • Radiovært og nationens vækkeur Michael Juul Sørensen er død – 06.50
  • Melding om omlægning skaber usikkerhed blandt TV 2-ansatte – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 6. feb.
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 6. feb.
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 6. feb.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 6. feb.
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 6. feb.
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 6. feb.
Flere nyheder

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Analyst

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge