Bannersalg tager drastisk dyk i Norge

Det norske annoncemarked har set et hurtigt skred mod programmatic og Facebook i årets første måneder, viser mediebureauers indkøb.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Fire måneder inde i 2016 viser salgstal, at der er større ændringer undervejs på det norske annoncemarked. Det skriver Kampanje.

Mens salget af displayannoncer dykkede, steg det automatiserede salg, kaldet programmatic, og salget af eksponeringer på Facebook.

Sammenlagt brugte de norske annoncører, der handler gennem mediebureauer, for første gang flere penge på programmatisk annonceindkøb og sociale medier end på traditionel displayannoncering.

Display var med en omsætning på 303 mio. norske kr. fra januar til april stadig den største internetkategori. Men omsætningen udgør et fald på 28,2 pct. eller 119 mio. norske kr. i forhold til samme fire måneder sidste år.

Til gengæld har mediebureauerne næsten fordoblet investeringerne i programmatic til 212 mio. norske kr. fra januar til april - mod 109 mio. norske kr. i 2015. Investeringerne i annonceplaceringer på sociale medier, primært Facebook, er steget 55 pct. og udgjorde 121 mio. norske kr. i perioden mod 78 mio. norske kr.  i 2015.

Tendens fortsætter

Tilsammen udgjorde de to kategorier 334 mio. norske kr. viser tallene fra Media Agency Association.

"Det mest interessante er den stærke vækst i programmatisk og målrettet annonceindkøb online. Annoncemarkedet online er ved at blive et børsmarked, som ikke mindst udfordrer de norske reklameudbydere. Og det udfordrer indtægtssiden for norske medier - i hvert fald i øjeblikket. Programmatisk annoncehandel var sandsynligvis det, der har ændret norske mediemarked mest i andet halvår af 2015. Og den tendens fortsætter med stærk styrke," siger kommunikationsrådgiver Lasse Gimnes fra GimCom til Kampanje.

Mediebureauerne har efter fire måneder købt annoncering for sammenlagt 2991 mia. norske kr. (ca. 2410 mia. kr.). Det er 5,8 pct. mindre end i samme periode sidste år.

Bemærkelsesværdigt er der også sket et fald i mediebureauernes indkøb af mobilplaceringer. De falder 18 pct. til 92,8 mio. nok.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også