MediaWatch

Skandinaviske bureauer på vej med skrivende robotter

Nyhedsbureauer i både Norge og Sverige er tæt på at sætte nyhedsrobotter i arbejde.

Foto: Carsten Andreasen

Det svenske nyhedsbureau TT og det norske ditto NTB vil inden længe sende nyhedsrobotter på arbejde. Det skriver Dagens Media og Journalisten.no.

Svenske TT satser på at have sin robot klar inden sommer, og tidshorisonten for norske NTB er nogenlunde den samme. NTB's robot skal i første omgang skrive om norsk fodbold baseret på data om kampen og et bagkatalog af data, der rækker tilbage til 1949.

"Den kunstige intelligens ligger i at finde ud af, hvad der er vigtigst og ikke bare opliste en masse data," siger Helen Vogt, projektleder hos NTB, om robotten til Journalisten.no.

NTB sender altså snart robotten på arbejde, men i testfasen har der været flere børnesygdomme. Eksempelvis er en dommer blevet krediteret som målscorer, og en spiller, der scorede et selvmål, blev udråbt til at være matchvinder.

Herhjemme præsenterede Ritzau sidste år Autoflash, som blandt andet fokuserer på regnskabshistorier.

I Sverige er en robot allerede i fuld gang med skriverierne for Mittmedia. Det skrev blandt andet Resume om, da robotten blev introduceret sidste år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs