MediaWatch

Ex-redaktører på Berlingske og Finans starter nyt erhvervsmedie

I samarbejde med Mandag Morgen lancerer to tidligere redaktører på Berlingske og Finans et nyt digitalt erhvervsmedie, Insidebusiness.

De nyslåede iværksættere Peter Nyholm (tv) og Morten Johnsen, der står bag det kommende erhvervsmedie Insidebusiness | Foto: PR/Jeppe Carlsen

Erhvervslivet kan se frem til tættere dækning, når det nye digitale erhvervsmedie Insidebusiness åbner til maj.

Bag mediet står to erfarne erhvervsjournalister; Peter Nyholm, der stoppede som finansredaktør på Berlingske Business sidste år og Morten Johnsen, der netop har forladt en stilling som virksomhedsredaktør på Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans. Som MediaWatch tidligere har skrevet lagde de to an til springet, da de for en måned siden stiftede selskabet Inside Media.

"Mange medier satser i øjeblikket hurtige, lette erhvervsnyheder. Derfor er der et hul i markedet, som vi kan fylde ud med kvalitetsjournalistik, der går dybere ind i stoffet. Insidebusiness er et erhvervsmedie, man kan læse fredag eller tage med hjem i weekenden," siger Peter Nyholm, chefredaktør og medstifter, i en pressemeddelelse.

Med sig har duoen flere investorer og erhvervsfolk, herunder mediemanden Jesper Sehested Lund, tidligere direktør i JSL Media, og Michael Ring, Stelton.

Målet er at udgive et medie, der ugentligt dykker dybere i nyhedshavet og belyser tendenser og begivenheder, der også kan inspirere beslutningstagere i erhvervslivet.

"Vi vil for eksempel i detaljer fortælle om vejen fra familieejet virksomhed til børsnotering, så andre kan lære af det. Eller beskrive situationen i kinesisk økonomi med eksperter, som er helt tæt på Kina. Udviklingen her påvirker store dele af dansk erhvervsliv. Her kan vi komme skridtet videre, og det er vores berettigelse," siger Peter Nyholm.

Parløb med Mandag Morgen

Insidebusiness er baseret på et tæt partnerskab med Ugebrevet Mandag Morgen, der står for den teknologiske platform og indgår i annonce- og abonnementssalg. Med samarbejdet vil Mandag Morgen styrke sin erhvervsdækning med stof fra Insidebusiness.

"Vi er meget glade for at kunne være fødselshjælper for et nyt og seriøst erhvervsmedie, som vi har mange værdier og synergier til fælles med. Det er ikke erhvervsstof, der mangler i Danmark. Der er tonsvis af det både på print og digitalt. Det er originaliteten og det unikke, der mangler. Selve nyhedsbehovet kan nemt dækkes af, men det alle kan blive klogere af, er der mindre af " siger direktør og chefredaktør for Mandag Morgen Lisbeth Knudsen i meddelelsen.

Den tidligere topchef for Berlingske Media bliver samtidig formand for Insidebusiness' advisory board, hvor Jesper Sehested Lund også tager plads ifølge meddelelsen.

Insidebusiness vil i første omgang udkomme hver fredag, men ambitionen er at udvide frekvensen senere. Forretningen er baseret på abonnement, der starter ved 1999 kr. årligt excl. moms for et enkelt abonnement. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs