MediaWatch

Adblocker-skaber afslører vilkår for acceptable annoncer

Selskab bag adblocker, som tillader visse annoncer at slippe gennem nåleøjet, afslører, hvilke krav det stiller til annoncørerne.

Firmaet Eyeo, der står bag en verdens mest udbredte programmer til fjernelse af annoncer, Adblock Plus, løfter nu noget af sløret for, hvilke annoncer det tillader i sit såkaldte "acceptable ads"-program. Det skriver The Guardian.

I et blogindlæg beskriver Eyeo, hvordan det beslutter, hvilke udgivere der bliver bedt om at betale for at lade annoncer slippe igennem selskabets adblocker, og hvordan prisen på funktionen beregnes.

"Kun annoncører, der står til at få mere end 10 mio. flere annoncevisninger pr. måned på grund af whitelisting bliver bedt om at betale," skriver Eyeo, der giver et eksempel:

"Hvis 5 pct. af en sides brugere anvender adblocker, skal siden have 200 mio. annoncevisninger til at begynde med for at nå tærsklen på 10 mio."

Ifølge Eyeo når 90 pct. af de annoncører, der er en del af programmet, aldrig grænsen på 10 mio. Modsat udgør betalingen for de resterende 10 pct. normalt 30 pct. af de ekstra indtægter, som skabes ved at lade annoncerne slippe gennem nåleøjet.

Et andet krav fra Eyeo til annoncørerne er, at deres annoncer skal vurderes "acceptable" ud fra Eyeos retningslinjer på området.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs