MediaWatch

BT kigger på høstning af brugerdata i avis-app

Flere mediers nyhedsapp's sender data om brugerne videre til tredjeparts tjenester. BT, der har flest tilknyttet, vil nu tjekke om alle tredjeparter skal have adgang.

Foto: Erik Refner/BT

Chartbeat, Smartyads og Tradedoubler er nogle af de digitale tjenester, der kigger med over skulderen, når brugerne tjekker en nyhedsapp fra flere af de store medier, skriver journalisten.dk.

Ifølge en stikprøve, som journalistisk lektor ved SDU, Filip Wallberg har lavet, topper BT listen med 37 tilknyttede tjenester blandt de 10 medie-apps, Filip Wallberg har tjekket. Næstflest havde Børsens app, mens Radio24syv ligger i bunden og ikke kalder nogen tredjeparts-tjenester.

De tilknyttede tjenesterne bruges til at høste data om trafik og brugeradfærd, der kommercielt f.eks. kan bruges til at tilbyde annoncører at nå relevante målgrupper. Brugen er ikke ulovlig, så længe kravene, der stilles til persondatasikkerhed om bl.a. anonymitet, overholdes.  

Digital chef for BT, Kevin Walsh, siger til journalisten.dk, at selvom 37 ser "lidt voldsomt" ud, så overholdes kravene.

"Vi er overbevist om, at det, vi gør, og dem, vi arbejder sammen med, er i orden. Jeres undersøgelse rammer et punkt, der er meget oppe i tiden. Det er noget, mange medier kigger på, fordi der er mange aftaler på kryds og tværs," siger Kevin Walsh til journalisten.dk og uddyber, at BT i sidste måned gik i gang med at gennemgå antallet af tilknyttede tjenester for at undersøge, om alle har relevans.

"Vi er interesseret i at undersøge, om det hele er relevant," siger han.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs