En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
20.01.2016kl. 14.44

Ekstra Bladet forsvarer reklame med chefredaktør på rollelisten

Det kan være problematisk, at en chefredaktør selv medvirker i en annonce for et produkt, mener mediejurist efter et aktuelt eksempel fra Ekstra Bladet.
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Borberg/Arkiv
af LOUISE RESEKE

Det kalder på ekstra tydelig varedeklaration, når et medie bringer annoncer, der ikke bare ligner mediets egne artikler, men også har hyret chefredaktør til at spille en rolle.

Det vurderer mediejurist Peter Lind Nielsen over for fagbladet journalisten.dk, efter Ekstra Bladet har bragt en reklame for chipsproducenten Kims. Annoncen, der er markeret som "annonce", har overskriften "Afsløring: Berygtet direktør i ny skandale". Ud over at flette sig ind i Ekstra Bladets redaktionelle mix i en forsidehenvisning udfordrer den skellet mellem redaktionelt og kommercielt indhold ved at have Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen med i en birolle.

Det kan ifølge mediejuristen være problematisk.

"Det kan det være, og det stiller ekstra krav om, at der klart skal stå, at det er en annonce. Der har været nogle sager i aviserne, hvor annoncører havde luret skrifttyper af og indrykket annoncer, der lignede en artikel. Det gjorde folk forvirrede, og det skærper kravet om, at der skal stå, at det er en annonce," siger Peter Lind Nielsen, der dog også mener, at Ekstra Bladets deklarerering af annoncen er tydelig.

Poul Madsen afviser selv over for Journalisten, at det skulle være et problem, at han selv medvirker i reklamen, dels fordi, det tydeligt er markeret, at indholdet er sponsoreret af Kims, dels fordi det er synligt for enhver, at er tale om "ren dilettant" underholdning.

På vej med native-afdeling

Ekstra Bladet har native advertising højt stående på den kommercielle strategiske dagsorden. Inden for få måneder forventer Ekstra Bladet at være i luften med en afdeling for native advertising.

Artiklerne i den nye afdeling skal produceres af journalister, der har erfaring fra Ekstra Bladets redaktion, men som flyttes til den nye afdeling i salg.

"Der er en interesse fra markedet i det her produkt kommercielt set, og vi tror på, at der er produktioner, som også giver værdi til brugerne," sagde Ekstra Bladets digitale redaktør Anders Refnov i sidste uge til MediaWatch om satsningen.

Annonceformatet er i tråd med god markedsføringsskik, så længe annoncen tydeligt er mærket som annonce over alt, læserne møder den - også i f.eks. forsidehenvisninger.

Relaterede artikler:

  • Foto: Colourbox

    Web: De største danske sites i november

    For abonnenter

  • Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

    Ministerium: Nulmoms under halv milliard værd for aviser

    For abonnenter

  • Foto: /ritzau/Thomas Borberg

    Ekstra Bladet på vej med afdeling for native advertising

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Navne

Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre

Venstres nye mediechef kommer fra en stilling som politisk journalist på Berlingske, og han har tidligere bl.a. været rådgiver for Ulveman & Børsting. 
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Make Influence/pr
Digital

Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører

For abonnenter

Malte Jørstad | Foto: Stine Tidsvilde
Debat

Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang

Foto: Pr/discovery
TV

Impact tabte penge på Metoo-dokumentar

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

For abonnenter

Republikaneren Mike Gallagher er medlem af Repræsentanternes Hus i USA er formand for et udvalg for kinesiske anliggender. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Republikaner vil forbyde Tiktok i USA

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

Løsningen, som kan genkende over 100 sprog, bygger ligesom Zetlands ”Good Tape” på software fra OpenAI. 

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 11.55
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge