En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
18.01.2016kl. 08.03

Googles annonceindtægter i Danmark ryger til udlandet

Googles milliard-andel af det danske annoncemarked går udenom den danske statskasse. I 2014 betalte tech-selskabet det samme i skat som Sjællandske Medier, viser skattelister.
Foto: Anita Graversen/Polfoto/Arkiv
af MORTEN STEEN

3,3 mio. kr. Så meget betalte Google i selskabsskat i Danmark i 2014. Det er stort set det samme, som Sjællandske Medier lagde i statskassen. Det fremgår af en liste over skatteindbetalinger – de såkaldte åbne skattelister – som blev offentliggjort i begyndelsen af december.

Beløbet står umiddelbart i kontrast til tech-selskabets dominerende position på det digitale danske annoncemarked.

En opgørelse, som det uafhængige analysebureau IRM står bag sammen med Danske Medier Research, viser, at markedet for søgeordsannoncering var på næsten 2,3 mia. kr. i 2014. Det er et marked, som Google sidder stort set enerådigt på. Beløbet på 2,3 mia. kr. svarede til ca. 17 pct. af det samlede danske annoncemarked i 2014 ifølge IRM’s opgørelse.

Kigger man på Google Danmark, omsatte selskabet ifølge sit seneste årsregnskab for små 153 mio. kr. i 2014. Resultatet var en skattepligtig indkomst på 13,5 mio. kr. ifølge skattelisten – og altså en skattebetaling på 3,3 mio. kr.

Forklaringen på Google Danmarks relativt beskedne omsætning på 153 mio. kr. skal findes i det faktum, at langt hovedparten af teknologivirksomhedens milliardstore forretninger med danske virksomheder ligger i selskabet Google Ireland Limited, der har hovedsæde i Dublin.

Hver gang danske virksomheder køber for eksempel søgeordsannoncer, handler de direkte med Googles irske selskab. Det betyder, at omsætningen ryger udenom det danske datterselskab.

Ifølge seneste årsregnskab er Google Danmarks væsentligste aktiviteter markedsføringsydelser for Google Ireland Limited samt forsknings- og udviklingsydelser til Google Inc.

Overholder alle skatteregler

MediaWatch har stillet Google en række spørgsmål om sammenhængen mellem selskabets danske og internationale forretninger og ydelserne, som Google sælger i Danmark.

Selskabet ønsker ikke at kommentere på enkelte spørgsmål om danske forhold og de forskellige skøn på Googles lokale indtjening og andel, men understreger, at det overholder skattereglerne i alle de lande, selskabet gør forretning i. 

”Det forholder sig sådan, at de fleste regeringer bruger skatteincitamenter til at tiltrække udenlandske investeringer, som skaber arbejdspladser og økonomisk vækst i de enkelte lande - og ikke underligt, så reagerer virksomheder på dem. Det er en af grundene til, at vi har vores internationale HQ i Irland. Grundlæggende mener vi, at det internationale skattesystem burde være meget mere enkelt og gennemskueligt. Det arbejder OECD allerede på, at det bliver, og Google vil naturligvis overholde alle nye regler, der måtte komme,” skriver Public Policy & Government Relations Manager i Google Danmark, Christine Sørensen, i en mail til MediaWatch.

Ifølge Christine Sørensen lå Googles effektive globale skatterate på 19,3 pct. samlet set i 2014, svarende til 3,3 mia. dollar (22,7 mia. kr.)., hvoraf hovedparten blev betalt i USA.

Ærgerligt for medierne

Kigger man på medievirksomheders danske skattebetalinger i 2014 (se boks nederst), finder man Google placeret lige over Sjællandske Medier og Aktieselskabet Kristeligt Dagblad. De betalte henholdsvis 3,2 mio. kr. og 2,2 mio. kr. i selskabsskat i 2014. Topscorer på listen over medievirksomheder er JP/Politikens Hus, der lagde 65,8 mio. kr. i den danske statskasse forrige år, som MediaWatch tidligere har beskrevet.

Hos de privatejede mediers organisation, Danske Medier, har man ingen holdning til, om Google betaler meget eller lidt i dansk skat.

”Vores holdning er, at der er mærkværdigt, at det virkelig kan lade sig gøre at lave så meget forretning uden at betale mere end tre mio. kr. i skat i Danmark,” siger formand for Danske Medier, Ebbe Dal.

Han understreger, at han ingen grund har til at tro, at Google gør noget, som ikke er i overensstemmelse med reglerne.

”Derfor kan vi også kun sige, at det er ærgerligt, hvis lovgivningen er sådan,” siger Ebbe Dal og fortsætter:

”Det er ærgerligt, at man kan tjene, så man penge på annoncer uden at levere noget indhold, fordi det er med til at skabe en meget vanskelig situation, for de medier som rent faktisk leverer indhold.”

Fokus på selskabers skattebetaling

EU har med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen rettet fokus mod multinationale virksomheders skatteaftaler.

Senest har EU-komissionen fastslået, at de belgiske skatteregler har givet 35 multinationale selskaber en ulovlig skattefordel. Det betyder, at de samlet set kan se frem til en ekstra skatteregning på 700 mio. euro (5,2 mia. kr.).

I oktober blev Fiat og Starbucks mødt af et lignende krav om ekstra skatteindbetalinger, da EU-kommissionen vurderede, at deres skatteaftaler med henholdsvis Holland og Luxembourg var så gunstige, at der var tale om statsstøtte. Ifølge Financial Times blev Starbucks og Fiat hver især bedt om at betale en ekstraregning på 20-30 mio. euro (149-224 mio. kr.).

Irlands skattesystem er også i EU-kommissionens søgelys, hvilket på sigt kan påvirke globale tech-virksomheder som Google og Apple, der har placeret mange aktiviteter på den grønne ø.

  

Relaterede artikler:

  • JP/Politikens Hus betalte mest i skat af alle danske medievirksomheder i 2014. På billedet ses fra venstre adm. direktør Stig Kirk Ørskov, bestyrelsesformand Lars Munch og næstformand Jørgen Ejbøl. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

    Det betalte medierne i selskabsskat i 2014

    For abonnenter

  • "2016 bliver et skelsættende år for internettets fremtid"

    For abonnenter

  • Foto: Alvaro Barrientos/AP/Polfoto

    EU-Kommissionen retter søgelyset mod Google News

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Shannon Stapleton
Politik

Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist

Donald Trump, USA’s tidligere præsident, sagsøger Bob Woodward for at udgive lydbidder fra interviews.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram
  • USA sagsøger Google for markedsdominans inden for annoncer
Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Læs også

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge