MediaWatch

Spotify sagsøges for 1 milliard kroner

Streamingtjenesten har overtrådt ophavsrettigheder og undladt at betale kunstnere, lyder det i et sagsanlæg, der kan koste op til 150 mio. dollar.

Det var nok ikke den forsinkede julegave, som Spotify havde drømt om at modtage, men 28. december blev den svenske streamingtjenesten genstand for et sagsanlæg på 150 mio. dollar (1 mia. kr.) ved en domstol i Californien. Det skriver det amerikanske medie Billboard.

Bag sagsanlægget står musikeren og rettighedsaktivisten David Lowery. Spotify anklages for bevidst at have ulovligt distribueret musik til 75 mio. brugere uden at være i besiddelse af de korrekte rettigheder.  

Streamingtjenesten er i forvejen i forhandlinger med organisationen National Music Publishers Association omkring brug af musik, som ikke har været korrekt licenseret. Ifølge Billboard har Spotify afsat et beløb på 17-25 mio. dollar (117-172 mio. kr.) til royalties for denne musik.  

”Vi er fast besluttet på at betale sangskrivere og pladeselskaber hver en krone. Desværre er, især i USA, de nødvendige data, der kan bekræfte de relevante rettighedshavere, ofte forkerte, ufuldstændige eller mangler. Når rettighedshavere ikke umiddelbart fremgår, afsætter vi de royalties, vi skylder, indtil vi er i stand til at bekræfte deres identitet," siger Spotifys globale chef for kommunikation og public policy, Jonathan Prince, til Billboard.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs