Første nordiske medie kan være på vej mod Instant Articles

Svensk medie kan blive det første nordiske mediehus, der bliver en del af Facebooks Instant Articles. Forhandlinger er i gang.
Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV
Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

Svenske Aftonbladet kan blive det første nordiske medie, der benytter sig af Facebooks nyhedstjeneste Instant Articles. Det skriver Mediavarlden.se.

"Vi er i forhandlinger, men ingenting er sikkert," siger Andreas Aspergren, onlinechef på Aftonbladet, til Mediavarlden og tilføjer, at en aftale kan være på plads "temmelig snart".

Selvom Aftonbladet skulle indgå en aftale med Facebook om at blive en del af Instant Articles, så vil det svenske medie fortsat se sine egne udgivelsesplatforme som de primære. Mediavarlden skriver, at 20 pct. af trafikken hos Aftonbladet kommer fra Google og Facebook, mens 80 pct. kommer direkte til Aftonbladet. Andreas Aspergren forventer ikke, at den fordeling forskubber sig voldsomt på kort sigt.

Uden for Norden har en lang række medier omfavnet Instant Articles. Det gælder bl.a. Bild, The Washington Post og The Guardian.

Ifølge Facebook selv har flere danske medier vist interesse for Instant Articles. Det oplyste selskabets nordiske kommunikationschef, Peter Münster, til MediaWatch i sidste uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også