Rapport afliver myte: Unge har et bredt nyhedsforbrug

Ny amerikansk undersøgelse af unges nyheds- og medievaner viser, at sociale medier giver dem et bredt nyhedsforbrug.
Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv
Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

En ny rapport afliver myten om, at de sociale medier kun præsenterer den unge generation for historier og synspunkter, de selv er enige i, skriver Politiken.

Det er The Media Insight Project, et samarbejde mellem American Press Institute, University of Chicago samt nyhedsbureauet AP, som står bag rapporten, der har undersøgt unge mellem 18-34-åriges nyheds- og medievaner i USA.

Konklusionen er, at 85 pct. af de adspurgte i undersøgelsen er interesseret i at følge med i nyhederne, og at 80 pct. oplever, at de sociale medier præsenterer dem for et bredt nyhedsbillede. Desuden svarer størstedelen, at de møder andre holdninger end deres egne på de sociale medier.

"Mange forskningsprojekter har tidligere prøvet at drage den konklusion, at de unge er ‘nyhedsløse’, fordi de ikke sætter sig ned og læser en papiravis. Men det her viser, at de unge stadig får en masse nyheder, de får dem bare mere tilfældigt og spredt udover dagen. Og det er ikke kun via sociale medier, det kan eksempelvis også være på arbejdet," siger en af forskerne bag undersøgelsen, Jennifer Benz fra University of Chicago, til Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også