Rapport: Mobilen overhaler på webtv

Ny prognose fra ZenithOptimedia forudser høje vækstrater for video på nettet de kommende to år - og især mobiltelefonen.
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

Inden for et år vil flertallet se webtv på mobilen frem for den bærbare computer. Det forudser analysebureauet Zenithoptimedia i en ny rapport, der fremskriver udviklingen i online video globalt og lokalt, og som bl.a. Resumé refererer.

Udsigten for online video lyder på kraftig vækst i de kommende år. Den gennemsnitlige tid, folk dagligt vil bruge på at se online video på globalt plan, ventes at stige med 23,3 procent i år og 19,8 procent i 2016.

Udviklingen kommer til at gå endnu hurtigere på smartphones og tablets, hvor videovisninger ventes at vokse med 43,9 procent i år og 34,8 procent næste år, men vækstraten for desktop computeren kun menes at vinde 9,5 pct. i 2015 og 6,5 pct. i 2016.

Ifølge prognosen betyder det, at mobilen allerede næste år vil blive den vigtigste platform for online video og stå for 52,7 pct. af seningen. I 2012 var andelen 22,9 pct.

Med det stigende tidsforbrug følger reklameindtægterne stille og roligt med. Online video forventes at stå for en andel på 12,8 pct. af online annonceringen i 2017 mod 10,2 pct. sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også