MediaWatch

Facebooks store udgifter gav aktiekursfald

Store udgifter og lidt tøven i forhold til nyerhvervede applikationer sendte Facebook-aktien ned trods stærkt regnskab.

Foto: Eric Risberg/AP/Polfoto/Arkiv

Det sociale netværk Facebook fremlagde et overraskende godt regnskab for andet kvartal efter amerikansk børstid onsdag. Men trods de gode regnskabsdata faldt aktien efterfølgende, efter at topchef Mark Zuckerberg bad analytikerne om tålmodighed på en telekonference i forlængelse af regnskabet.

Facebook investerede milliarder af dollar i kvartalet for at sikre selskabet endnu større indtægter i fremtiden, hvilket betød et fald i netto-resultatet på 9 pct. til 715 mio. dollar.

På justeret basis var det et overskud per aktie på 0,50 dollar, hvor analytikernes forventninger op til regnskabet lød på et overskud på 0,47 dollar per aktie, ifølge Bloomberg News' prognose-gennemsnit.

Omsætningen landede som ventet på 4,0 mia. dollar.

Facebook havde 968 mio. dagligt aktive brugere i gennemsnit i kvartalet, mens 1,49 mia. brugere var aktive på månedsbasis. Der var ventet henholdsvis 971 mio. og 1,48 mia. brugere.

I løbet af kvartalet blev 76 pct. af reklameindtægterne genereret af mobile platforme, hvilket var højere end analytikernes estimat på 75 pct.

Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg betegnede regnskabet som "stærkt". På den efterfølgende telekonference var Mark Zuckerberg dog ikke specielt informativ, når det gælder Whatsapp, Instagram og Messinger.

"Vi kunne godt tænke os lidt tålmodighed for at gøre det her rigtigt," lød det fra Zuckerberg.

Analytikernes fokus har været på udbredelsen af applikationerne, men det vil vare længe, inden aktiviteterne herfra kan ses på bundlinjen, vurderede finansdirektør Sheryl Sandberg.

"Udgifterne er nødvendige for at opnå den vækst, vi går efter i fremtiden. Vi investerer i fremtidens tjenester," lød det fra Sheryl Sandberg.

Aktien faldt 3,3 pct. i eftermarkedet efter en stigning på 1,8 pct. i den ordinære handel.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs