Euroman-ultimatum deler annoncesky læsere

Euroman.dk's stopklods for læsere, der bruger adblocker, får flere til at vælge magasinet end annonceblokeringen fra.

Egmonts Euroman er blandt de danske medier, der er gået til kamp mod læsernes forsøg på at undgå reklamer, når de besøger sitet, skriver Politiken.

Når brugere, der har en adblocker installeret på computeren, besøger euroman.dk, bliver de derfor mødt med et ultimatum: Slå din adblocker fra - eller betal 19 kr. for at læse videre uden at se annoncer.

"Vi vil ikke tvinge nogen til at se reklamer, hvis de hellere vil betale for at slippe," siger digital chef for Egmont Publishing, Jesper Hansen, til Politiken.

Siden Euroman indførte pop-op boksen målrettet de annonceforskrækkede læsere i foråret, har 40 pct. af de besøgende med adblocker installeret valgt at følge opfordringen og slå adblocker fra for at kunne læse videre. Resten har valgt at forlade sitet, mens kun 20 har valgt at betale 19 kr. for at kunne læse videre uden annoncer.

Reklame-blokade vinder ny sag mod tyske medier

Ifølge Danske Medier bruger omkring 14 pct. af alle online-læsere adblocker, og det koster potentielt 14 pct. af annonceomsætningen. Derfor er flere medier i gang med at tænke i modtræk til programmerne, der automatisk fjerner annoncerne på et website.

Også Bonnier har indført opfordringen om at slå adblocker fra. Det har fået omkring halvdelen af brugerne til at følge trop, har Kristioffer Borg Petersen, head of business intelligence & business developement hos Bonnier, tidligere fortalt til MediaWatch.

Hos Ekstra Bladet er man også i gang med at udtænke et modtræk mod adblocker ifølge Politiken.

Rettet kl. 12.15: Det er kun 20 brugere med adblocker, der har betalt for at læse videre på euroman.dk uden reklamer og ikke 20 pct., som det først fremgik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også