En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
27.07.2015kl. 08.35

Euroman-ultimatum deler annoncesky læsere

Euroman.dk's stopklods for læsere, der bruger adblocker, får flere til at vælge magasinet end annonceblokeringen fra.
af LOUISE RESEKE

Egmonts Euroman er blandt de danske medier, der er gået til kamp mod læsernes forsøg på at undgå reklamer, når de besøger sitet, skriver Politiken.

Når brugere, der har en adblocker installeret på computeren, besøger euroman.dk, bliver de derfor mødt med et ultimatum: Slå din adblocker fra - eller betal 19 kr. for at læse videre uden at se annoncer.

"Vi vil ikke tvinge nogen til at se reklamer, hvis de hellere vil betale for at slippe," siger digital chef for Egmont Publishing, Jesper Hansen, til Politiken.

Siden Euroman indførte pop-op boksen målrettet de annonceforskrækkede læsere i foråret, har 40 pct. af de besøgende med adblocker installeret valgt at følge opfordringen og slå adblocker fra for at kunne læse videre. Resten har valgt at forlade sitet, mens kun 20 har valgt at betale 19 kr. for at kunne læse videre uden annoncer.

Reklame-blokade vinder ny sag mod tyske medier

Ifølge Danske Medier bruger omkring 14 pct. af alle online-læsere adblocker, og det koster potentielt 14 pct. af annonceomsætningen. Derfor er flere medier i gang med at tænke i modtræk til programmerne, der automatisk fjerner annoncerne på et website.

Også Bonnier har indført opfordringen om at slå adblocker fra. Det har fået omkring halvdelen af brugerne til at følge trop, har Kristioffer Borg Petersen, head of business intelligence & business developement hos Bonnier, tidligere fortalt til MediaWatch.

Hos Ekstra Bladet er man også i gang med at udtænke et modtræk mod adblocker ifølge Politiken.

Rettet kl. 12.15: Det er kun 20 brugere med adblocker, der har betalt for at læse videre på euroman.dk uden reklamer og ikke 20 pct., som det først fremgik.

Relaterede artikler:

  • Egmont har indført en boks, der opfordrer brugerne på Euroman.dk og Boligliv.dk til at deaktivere deres adblocker. | Foto: Screendump fra euroman.dk

    Bonnier og Egmont: Derfor indfører vi værn mod adblocker

    For abonnenter

  • Magasinkrig på nettet: Egmont kommer med "Spotify" efter sommer

    For abonnenter

  • Foto: Les Kaner (pressefoto)

    Egmont finder ny magasinchef internt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Photo: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Photo: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge