MediaWatch

Konkurrenter går til EU om Googles annonce-dominans

Europa-Kommissionen har de seneste måneder haft besøg af flere selskaber, som er utilfredse med Googles dominans af teknologien for online-annoncer.

Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv

Google står over for en ny trussel i sin juridiske kamp med EU i Bruxelles. Konkurrenter har bedt tilsynsmyndighederne om at undersøge selskabets dominans af teknologien for online-annoncer, et marked som repræsenterer en værdi på omtrent 60 mia. dollar.

Flere selskaber, herunder Openx og Appnexus, som er delvist ejet af WPP og Microsoft, har besøgt Europa-Kommissionen i de seneste måneder for at argumentere for, at Google ulovligt kvæler konkurrencen.

Det skriver Financial Times.

"Vi arbejder altid på at gøre vores produkters samarbejde mere problemfrit, men kunderne er ikke forpligtet til at bruge nogen af vores Doubleclick-produkter - hverken hver for sig eller sammen," lyder det fra Google.

Selskaberne har afleveret dokumenter til Kommissionen i forbindelse med deres bekymringer, men de har ikke indgivet en formel klage.

Virksomhederne har holdt lav profil, da nogle af dem laver forretning med Google, mens andre er konkurrenter. I april iværksatte Europa-Kommissionen en monopol-sag mod Google. Anklagerne går på, at Google misbruger sin dominans i websøgning og mobile operativsystemer. Google afviser anklagerne.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs