MediaWatch

YouTube er en guldgrube for Google

Googles regnskab for andet kvartal sender aktiekursen i vejret.

YouTube bliver en stadig bedre forretning for den amerikanske it-gigant Google.

Reklameindtægterne fra internettets største formidler af videoer voksede markant i andet kvartal. Det oplyser Google i forbindelse med sit regnskab for andet kvartal. 

"Vi har set en betydelig vækst i indtægterne fra YouTube," siger Googles finansdirektør, Ruth Porat.

De større indtægter skyldes især, at folk bruger længere tid på at se videoklip. Stigningen er på 60 procent i forhold til andet kvartal året før, og desuden klikker flere sig ind på YouTube via deres mobiltelefoner.

Ifølge Google har YouTube i USA nu flere seere i aldersgruppen 18 til 49 år end nogen anden af de mange kabelnetværk i landet. 

Stærkere end ventet

Googles kvartalsregnskab var stærkere end forventet. Omsætningen steg 11 procent til 17,7 milliarder dollar, mens overskuddet efter skat blev forbedret med næsten 600 millioner dollar til 3,9 milliarder dollar. Det svarer til 26,6 milliarder kroner.

Størstedelen af indtægterne kommer fra annoncører, der betaler Google et beløb, hvis en bruger klikker sig ind på deres annonce.

Google er efter Apple det mest værdifulde af samtlige børsnoterede selskaber i USA. Og aktionærerne kan være godt tilfredse med præstationen i andet kvartal. Efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet steg kursen på selskabets aktie med over ti procent på Wall Street.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs