MediaWatch

YouTube er en guldgrube for Google

Googles regnskab for andet kvartal sender aktiekursen i vejret.

YouTube bliver en stadig bedre forretning for den amerikanske it-gigant Google.

Reklameindtægterne fra internettets største formidler af videoer voksede markant i andet kvartal. Det oplyser Google i forbindelse med sit regnskab for andet kvartal. 

"Vi har set en betydelig vækst i indtægterne fra YouTube," siger Googles finansdirektør, Ruth Porat.

De større indtægter skyldes især, at folk bruger længere tid på at se videoklip. Stigningen er på 60 procent i forhold til andet kvartal året før, og desuden klikker flere sig ind på YouTube via deres mobiltelefoner.

Ifølge Google har YouTube i USA nu flere seere i aldersgruppen 18 til 49 år end nogen anden af de mange kabelnetværk i landet. 

Stærkere end ventet

Googles kvartalsregnskab var stærkere end forventet. Omsætningen steg 11 procent til 17,7 milliarder dollar, mens overskuddet efter skat blev forbedret med næsten 600 millioner dollar til 3,9 milliarder dollar. Det svarer til 26,6 milliarder kroner.

Størstedelen af indtægterne kommer fra annoncører, der betaler Google et beløb, hvis en bruger klikker sig ind på deres annonce.

Google er efter Apple det mest værdifulde af samtlige børsnoterede selskaber i USA. Og aktionærerne kan være godt tilfredse med præstationen i andet kvartal. Efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet steg kursen på selskabets aktie med over ti procent på Wall Street.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs