MediaWatch

Bonnier køber sig ind i indholds-bureau

Det voksende marked for koblingen af journalistik og markedsføring, content marketing, får Bonnier til at gribe til lommerne.

Ulrika Saxon, direktør i Bonnier Growth Media | Foto: PR/Peter Jönsson

Bonnier følger efter mediekoncerner som Aller Media og køber sig ind i det voksende content marketing.

Oprustingen sker via Bonniers udviklingsselskab Bonnier Growth Media, der har købt 20 pct. af det digitale indholds-bureau Oh My i Sverige.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra det svenske medieselskab.

"Content marketing er et prioritetsområde i Bonnier og med overtagelsen af Oh My, får vi et bredere grundlag at stå på rent kommercielt," siger Ulrika Saxon, adm. direktør for Bonnier Growth Media.

Købet er et led i Bonniers strategi om at udvide på markedet for indholdsmarketing, som er et spor, som også Aller Media forfølger. Sidste år opkøbte Aller danske Datagraf, der også har kontorer i Sverige og Norge, som et led i ambitionen om at blive skandinavisk markedsleder på området.

Aller Media driver i forvejen in house bureauet Aller CP.

Egmont på vej

Også Egmont har øjnene rettet mod den nye annonceomsætning, der ligger i at formidle annoncørbudskaber med journalistiske værktøjer. Egmont har bebudet, at huset vil tage de første skridt i år:

"Inden for de næste seks måneder skal vi spille ud med en beslutning for, hvad vi vil med content marketing, og også gerne have taget de første skridt," sagde Egmont Publishings danske direktør Klaus Høeg Hagensen til MediaWatch i vinter.

Blandt dagbladene har Berlingske Media også meldt sig på den annoncejournalistiske bane. For små to år siden lancerede avishuset content marketing bureauet Public Impact.

De nye annoncørkanaler native advertising og content marketing møder ofte store forbehold fra læsere og medier, fordi de trækker og potentielt slider på den journalistiske troværdighed. Ikke desto mindre vinder annonceformerne frem i medierne, der altså også mere og mere selv bevæger sig ind på området som producent.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs