MediaWatch

Aller Media lancerer "magasin-Spotify"

Med den digitale magasin-buffet "pling" tager Aller Media første offensive skridt mod at opbygge en abonnementsforretning på nettet.

Foto: Aller Media

Aller Media lancerer sin egen all-you-can-eat platform "pling" for magasiner og ugeblade i Danmark. Det skriver huset i en pressemeddelelse.

Med ubegrænset adgang til knap 20 magasiner samt ugebladene Femina og Se og Hør tager koncernen første store skridt ind på det digitale abonnementmarked.

Dermed bliver Aller den første af de tre store magasinudgivere, der prøver den digitale magasinkiosk af på det danske marked.

”Med pling ønsker vi at imødekomme den moderne medieforbruger, der foretrækker et digitalt format, og som i forvejen streamer musik og tv. Vi ved fra vores forundersøgelser, at vi med pling får hjælp til at fastholde vores eksisterende læsere samtidigt med, at vi får mulighed for at tiltrække helt nye læsere, som ikke i forvejen læser magasiner og ugeblade på print. Det er vores klare forventning, at vi med pling kan øge det samlede læsertal på flere af vores udgivelser,” siger magasindirektør hos Aller Media, Charlotte Riparbelli i en pressemeddelelse.

Mediebrugere søger valgfrihed

Med pling vil Aller Media forsøge at tage føringen digitalt på det konkurrenceprægede magasinmarked, hvor de digitale indtægter stadig er meget små:

”Som et moderne mediehus tilpasser vi os løbende markedet, og vi kan se, at forbrugerne i stigende grad også efterspørger større valgfrihed på magasiner og ugeblade. Ved at lancere vores egen magasin-streamingtjeneste i Danmark, håber vi på at være helt i front på dette marked, når det for alvor begynder at vokse,” siger Charlotte Riparbelli og fortsætter:

”Pling er ikke en erstatning for vores printudgivelser, men et initiativ, der sikrer, at vi er tilstede på alle de platforme, som vores læsere benytter sig af. Udover at styrke vores digitale tilstedeværelse vil vi også bruge pling til at indsamle nogle vigtige erfaringer om læsernes læseadfærd og forbrug og få afdækket det fulde markedspotentialet for all-you-can-eat-modellen."

Fakta om pling:

Pris: 99 kr. per måned

Indholder: Ugebladene Femina og Se og Hør, samt magasinerne Antik & Auktion, Elle, IN, Mad!, Mad & Bolig, Isabellas, Psykologi, Q og Vi unge, CyclingPlanet, Elle Decoration, Move, m.fl.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs