MediaWatch

Facebook indfører "Jeg har stemt"-knap i Danmark

Danskere over 18 år kan markere på Facebook, at de har stemt ved det folketingsvalg, der kommer indenfor få måneder.

Facebook vil gøre det muligt for danskere over 18 år at markere på Facebook, at de har stemt ved det kommende folketingsvalg.

Med et klik på "Jeg har stemt"-knappen kan man vise sin kontaktflade, at man har stemt. Tanken er at fejre demokratiet og hæve deltagelsen, siger direktør for Facebooks Public Policy i Norden, Thomas Myrup Kristensen, til Berlingske Nyhedsbureau.

"Det er vores håb, at så mange danskere som muligt vil deltage og gøre brug af deres demokratiske ret. Det er blandt andet det, der er pointen med »Jeg har stemt«-knappen," siger han. 

Knappen vil blive tilgængelig for brugerne på selve valgdagen.

Initiativet fra Facebook vil ikke lægge meget til den i forvejen høje valgdeltagelse, vurderer valgforsker fra Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen, men ideen kan have en positiv effekt,

Valgknappen er allerede taget i brug ved valg til EU-Parlamentet og i USA, Israel, og Storbritannien.

Facebook har i alt 3,4 millioner brugere i Danmark.

Ungdomspartier giver håndslag på sober valgdebat på sociale medier

DR-bommert: Udsendte breaking-sms om valg  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs